Summa sidvisningar

2011-11-23

KENT

Yes! Dagens bästa nyhet, Kent spelar in nytt! Nuförtiden när jag inte lyssnar på nån musik alls egentligen och inte har några riktiga "idoler" så känns det så tryggt med Kent. Jag har gillat dem sen typ -97 och har alltid hållt dem som det bästa bandet i Sverige. När man inte längre känner till nån av den nya musiken så känns det så bra att veta att en ny skiva är på gång som jag definitivt nästan helt säkert inte kommer bli besviken på. Dom har släppt nio studioalbum och även om flera av dessa har sina brister så är det ändå så att skulle jag vara tvungen att plocka ut, säg 25 skivor, från min samling att ta med till en öde ö så skulle alla nio få följa med.
Att lista de bästa låtarna är svårt som fan men dessa låtar är de som jag känner mest för!

1. Utan dina andetag. Var med på baksidan på singeln "Om du var här" 1997 och sen kom den med på b-sidersskivan. En underbar finstämd kärleksballad med vacker text. Brukar sjunga den för Sigrid och hon har faktiskt lärt sig nästan hela nu :)
2. 747. Från Isola (så klart). Det går inte att han en sån här lista utan att ta med denna låt. En tidlös klassiker som man kan lyssna på om och om och om igen utan att tröttna på den. Lite kul är att när man lyssnar på den på Spotify så klockar den in på 7.48. Blippbloppljuden är väl låtens riktiga kännemärke.
3. Mannen i den vita hatten. Den stora balladen från den lite bortglömda skivan "Du&jag döden". En låt som ökar och ökar i styrka till den underbara finalen "Vi ska alla en gång dö".
4. Stoppa mig Juni. Från den kanske minst braiga skivan "Hagnesta hill". Även detta en ballad. Egentligen en helt obegriplig text, nånting om brusten kärlek, men orden passar så bra ihop och den är så underbart deppig och höstig. Ett litet mästerverk.
5. Dom andra. Låten som gjorde Kent från stora till Megastora. Första singeln från Guns&Ammo som är den mest sålda skivan i Sverige under detta årtusende. Visslingarna i början gör att man gillar låten direkt och sen sitter denna låt. En underbar poplåt.

Så, nu har jag hyllat Kent nog för idag, det blir säkert mer av den varan! Ny lista när jag får tid!

3 kommentarer:

  1. hej Mats! I dag, när jag åkte hem från Västerås, pratade man om Kent på radion kanal 1. Man vill göra Eskilstuna till en bättre musikstad och då nämnde man just K. som egentligen den enda musikrepresentanten från " Smesta'n". Men man spelade ingen låt.

    SvaraRadera
  2. When you are right, you are right! Skulle nog valt samma låtar, men tillägget att "Dom andra" ska vara i den synthigare/snabbare versionen som de spelade live under "Tillbaka till samtiden"-turnén. jag skulle nog kalla "Röd" för den bortglömda skivan, bra skiva men ingen hit som profilerar den.

    SvaraRadera