Summa sidvisningar

2011-11-29

Längskidåkning förr och nu

I flera inlägg har jag skrivit om saker som var bättre förr och självklart så har ibland även motsatsen kommit fram. Idag ska detta behandlas i ämnet längdskidor. Jag har följt längdskidtävlingarna sen jag var liten och har alltid tyckt att det är en av de absolut roligaste sporterna att följa på TV (och utöva själv för den delen..). Mycket har hänt i den sport de senaste tio åren, den del bra saker, andra inte alls lika bra. jag tänkte ranka de absolut sämsta förändringarna som gjorts. Dessa saker har inte alls utvecklat sporten i sig utan de har säkert gjorts för att intressera TV-publiken på "kontinenten". Sen finns en hel del bra förändringar också men det kommer i ett senare inlägg. Här kommer listan:

1. Få långa lopp. En femmil körs under säsongen (Kollen). Något enstaka lopp över tre mil, annars är det bara kortare varianter. Det ger dålig variation och en viss sorts åkare försvinner helt. Sen försvinner dramatiken med folk som går in i väggen och de många omkastningarna som kan ske i längre lopp.'
2. Bara masstarter. Alltså ibland passar det bra med masstarter men det är få lopp med individuell start där alla får åka mot sig själva och inte har några att ta rygg på.Spänningen framför TV:n när man väntar på att någon ska komma fram till kontrollen saknar iaf jag.
3. Få stafetter. Förr kördes ett antal stafetter under säsongen. Nu är det bara några få. Stafetter är i sina bästa stunder oslagbara så det saknar jag verkligen. I skidskytte finns det fortfarande kvar till stor del och tycker jag att längdåkningen kan ta tillbaka.
4. För korta varv på samma bana. Detta förstår jag så klart har med TV-tittarna att göra men hur intressant är det att se åkarna åka 17 varv på samma bana på en femmil. Nej flera längre varv med mycket variation i terrängen så att det blir utslagsgivande.
5. Tillåtelse att byta skidor. Vad är detta? Ett lopp ska väl inte avgöras av hur snabb man är på att byta skidor. Vallarna är väl såpass bra och skickliga nuförtiden att de kan valla så skidorna håller ett helt lopp.

Jag har faktiskt, kors i taket, fler listor på gång. Hoppas hoppas att tiden finns att skriva klart under veckan!

1 kommentar:

  1. Instämmer att det var bättre förr. Jaktstarterna under tidigt 90-tal med Dählie, Smirnov och Ulvang - det var rikitigt klassiska lopp. Var det kanske 91-94 som de bästa var? 5-milen hade också möjligheten för någon att ligga 12:a halvvägs, men ändå vinna.

    SvaraRadera