Summa sidvisningar

2011-11-04

Konserter

Gårdagens konsert blev en blandad upplevelse. Det fanns många höjdpunkter bland de hits de spelade men också en hel del låtar som kändes rätt så mossiga. Bandet var bra och tight och på slutet gick vi så vi stod väldigt nära scenen och då såg man också den uppenbara glädjen hos bandet vilket var kul att se. Marie sjöng bra på många låtar men ibland märktes det ganska så mycket att sjukdomen har tagit hårt på henne. Hur som helst så var det en trevlig kväll och det var kul att se sina barndomsidoler. Konserten kommer inte att platsa på dagens lista där jag tänkte ranka mina bästa konsertupplevelser. Det är inte alltid den bästa konserten som ger den bästa upplevelsen utan det kan vara något annat som påverkar. Ja ja, nog med babblandet, här kommer listan.

1. Kent i Globen, december 2002. Denna konsert kom efter skivsläppet av Vapen&Ammunition då de var som störst. Vi hade bra platser nästan längst fram och Kent gjorde en riktig kanonspelning.
2. Gyllene Tider, Jönköping juli 2004. Jag såg gruppen två gånger denna sommar men denna spelning får hamna på listan. Solen sken, vi hade bra platser och det var sjuuukt mycket folk. Att vända sig om bakåt och veta att det står typ 30000 pers bakom är ganska häftigt. Gyllene var grymma på denna turné. Låtlistan var blandad med hits och lite mer okända låtar och Gessle var i sin absolut bästa form.
3. Håkan Hellström, på Katalin december 2002. Samma månad som nummer 1 på listan så kom Håkan till stan. Det var under den perioden som jag lyssnade mest på honom och denna spelning var varm, trång och helt underbar. Det var ett otroligt röj och Håkan var i högform.
4 Oasis, Globen spetember 1997. Jag har inte sett så många av de riktigt stora utländska artisterna men jag lyckades pricka Oasis när de just släppt sin tredje skiva och fortfarande var megastora eller kanske störst t.o.m. Efter detta så gick de långsamt neråt i sin karriär. Vi hade inte de bästa platserna men Ljudet var bra och Liam var så otroligt cool så det blev verkligen en upplevelse.
5. Kent, Stadion 6 juni 2003. Jag funderade länge på min femte plats på listan men jag kände att det var tvunget att bli dubbelt upp med Kent på listan fast det fanns många utmanare. Konserten i stort var lite sådär. Ljudet var inte det bästa, det var lite för trångt på ståplats och en del låtval var udda men upplevelsen var helt enorm. Att Kent lyckades samla 33000 på Sveriges nationaldag och att alla klädde sig i vitt. Det kommer alltid att vara ett minne för livet.

Ja nu måste jag ta ny kraft för att hitta på nya teman för listor framöver. Har en del uppslag, hoppas att det går att omsätta i ord också!

2 kommentarer:

  1. Jag var med på 4 av 5:-)

    SvaraRadera
  2. Roxette var ju som störst när MTV och rockvideon var som störst, därför önskar jag nu lista på 5 bästa Roxette-video! Och kom inte dragandes med Super Mario:-)

    SvaraRadera