Summa sidvisningar

2011-04-20

Har jag verkligen hållt på dom lagen?

Igår damp "Offside" ner i brevlåda. Det är verkligen ett höjdarmagasin, även om jag tycker att dom har tappat lite det senaste året. Inte lika bra reportage lägre, inte lika intressanta personer som de intervjuar. Hur som helst så var det en kort liten notis om Bajen i tidningen och då kom jag på att jag en gång i början på 80-talet höll på Hammarby. Det känns helt osannolikt idag att jag gick runt på skolgården i Nåntuna/Uppsävja och berättade att jag var Hammarbyare. Så här kommer dagens lista:
Top-5 fotbollslag som jag har hållt på men nu skiter fullständigt hur det går för:

1. Hammarby. 1982 var det SM-final mellan Bajen och Göteborg. Nästan alla på min gata höll på Göteborg vill jag minnas men jag föll för Hammarbyfansens sånger och liv på läktaren så därför blev jag grön-vit under en kort period..
2. För sen kom ju Göteborgs storhetstid och då började jag och många andra heja på dem. Favoritspelare var förstås Torbjörn Nilsson men även bröderna Holmgren. Hatobjektet var norrmanen Per-Edmund Mordt.
3. Vid ganska tidig ålder (typ sex år) började läsa sportabellerna i DN. I den engelska ligan kände jag av någon anledning till Manchester, så började heja på Manchester City. Fråga mig inte varför. Nåt år senare så fick jag en temugg med Manchester United tryck så då tror jag att jag slutade heja på City.
4. På min vägg i pojkrummet i Bergsbrunna fanns mycket olika sportsaker, mest grejer förknippat med Leksands IF men bland dessa saker fanns en Romavimpel. Har ingen aning om varför, har aldrig varit i Rom men hur som helst så följde jag Roma under några säsonger i mitten på 80-talet, det kan ha varit när Tipsextra körde lite Italienmatcher men det ska jag låta vara osagt.
5. Den sista är även den ett mysterium för mig. Det kan komma från familjens sommarsemester-88 då vi bl.a. var i Tyskland, och det under EM-88. Hur som helst så började jag heja (lite) på Bayern Munchen och följde deras framfart under, skulle jag tro, två säsonger innan jag kom på bättre tankar.

Så nu vet ni. Dessa fem lag har jag någon gång under livet supportat men nu skiter jag fullständigt hur det går för dom. Föresten tog Brage sin första trea i helgen, där är ett lag som jag aldrig kommer att svika :)

2 kommentarer:

  1. 1. Inter, det var på Klinsmanns glansdagar
    2. Lule Hockey
    3. Jag vet, det är fan inte möjligt, men den säsongen Klinsmann spelade i Tottenham hejade jag på dem.
    4. Arapt/Mazda, go go go Danny Evans och Lorenzo Charles, 13 raka straffkast!
    5. Sirius fotboll, fortfarande bitter när jag petades från juniortruppen.

    SvaraRadera
  2. Kul lista! Tottenham var ju största skrällen!

    SvaraRadera