Summa sidvisningar

2011-12-01

Skidskytte

Innan jag börjar att skriva om dagens lista så måste jag beröra det här gnället som jag läst om på webben angående att fyran har tagit över skidskyttesändningarna denna säsong.. Självklart skulle jag helst vilja ha helt reklamfria sändningar, men va fan det är ju snart 2012. Kom in i matchen, reklamen behövs för att finansiera sändningarna och jag är helt säker på att SVT försökte behålla sändningarna men inte kände att de hade råd utan de prioriterade annat (typ fotbolls-VM...) Alltså får fyran sända och det lilla jag såg idag så var det helt ok. Sen att någon enda person saknar Ulfbåge och Grenemark är för mig en gåta. Grenemarks eviga tjatade om "bom klockan 8" och Ostbågens överdrivna "jajamänsingen" eller nåt annat fjantigt är ju bara too much för mig.
Så kontentan av denna något flummiga inledning.. Gärna SVT för att slippa reklamen men i dagens mediaklimat så måste ju folk inse att det är en omöjlighet att de ska sända allt så då funkar fyran (eller Eurosport alldeles utmärkt för mig..
Nu till dagens ämne. Jag tycker att skidskytte är en av de absolut bästa TV-sporterna och jag ska försöka bena ut varför och självklart då genom att göra en lista. Här kommer den!

1. Sveriges succé. Självklart är detta en förutsättning för tittandet. Kan inte säga att jag var så aktiv i mitt tittandet åren efter Magda hade slutat. Då hade ingen av de andra damerna slagit igenom och herrarna var bara sporadiskt långt framme. Nu känns det som om varje lopp är en bra chans till framskjutna placeringar. Nu misslyckades herrarna igår men damerna hade stora framgångar i dagens lopp. Får se hur säsongen fortsätter.
2. Många om budet. I de "vanliga" längdskidetävlingarna så kan man ganska lätt räkna ut vilka som ska ligga i toppen men i skidskyttet är det alltid många om budet, speciellt när Björndalen blev mänsklig för 2-3 år sen.
3. Skickligheten hos åkarna. Att åkarna mest är misslyckade längdåkare är en gammal myt som knappast stämmer. Att åka såpass snabbt som de gör och sen träffa en liten liten prick från ganska så långt håll, imponerande.
4. Spänningen. Få sporter blir så spännande iom att skjutmomentet oftast är så avgörande. Ingen tävling avgörs förrän precis på slutet.
5. Produktionen. Kollade på nån gammal OS-krönika och med taffliga bilder från skjutvallen och missade tidspasseringar. Vilken skillnad mot hur det är nu med allas skjuttavlor som kommer upp och passertider ute på banan typ varje kilometer gör att det är lätt att hänga med och inga löpare missas.

Dessa fem punkter gör att skidskyttet alltid kommer att vara en favorit hos mig!

Ny lista så snart jag hinner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar