Summa sidvisningar

2014-02-15

oj oj oj

Sitter fortfarande och njuter av dagens seger. Ju äldre jag blir desto svårare är det att gå igång ordentligt på svenska idrottssegrar men idag så gick det inte att värja sig. Det var länge sen som jag skrek så mycket i tv-soffan (eller på golvet). Det är helt omöjligt att ranka olika bragder men jag ska ranka fem andra skidlopp som har fastnat i mitt minne.
1. Trippeln 1989. Den förra storhetstiden fick sin kulmen här när Svan, Mogren och Håland tog en trippel på 15 kilometer på 15 km. fritt i Lahtis.
2. Stafetten 1988. Sverige hade gjort en uselt OS i längdspåren i Calgary och ingenting talade för Sverige men Svan och grabbarna gjorde en otrolig insats och tog guldet före Sovjet.
3. 2010. Hela Vancouver var ju grymt men stafetten och herrarnas skiathlon slår det mesta.
4. Elofsson 2001. Innan detta mästerskap hade Sverige en djup svacka och det fanns inget som tydde på nån vändning men i detta dopingbefläckade mästerskap så fick Per Elofsson sitt genombrott med två guld och det nån minns är såklart när han och Mathias Fredriksson tog dubbeln.
5. Billan 1987. I Obersdorf fick vi för första gången på evigheter en svensk damstjärna. Billan Westin slog alla dunderdopade konkurrenter och vann 20 kilometer fritt.

Det var allt för idag. Gonatt!

1 kommentar:

  1. Jag skrek också! Och jag är ju snart 70! Det är omöjligt att inte bli berörd av dessa tjejer, så glada, så duktiga, så bra föredömen för ungdomar.

    SvaraRadera