Summa sidvisningar

2011-10-12

Ännu mer fotboll

Det blev ju en EM-plats till slut. Högst oväntad tycker jag själv, speciellt efter de klena insatserna som gjordes i matcherna innan. Har läst lite på nätet idag och många vill få det till att Sverige blir ett bättre lag utan Zlatan vilket jag tycker är en helt superkonstig åsikt. Ok jag håller absolut med om att han har varit helt ur form de senaste matcherna och skulle så klart ha blivit utbytt mot finnarna då han var direkt dålig men att förespråka Ola Toivonen istället för Zlatan känns lite märkligt. Man behöver faktiskt inte gå så långt tillbaka i tiden för att hitta landskamper där Zlatan ensam har burit fram landslaget. Min topplista idag är egentligen en önskelista. Fem saker som jag hoppas på inför EM nästa sommar!

1. Fler ytterbacksalternativ. Lustig verkar var given på högern men så himlans bra är han ju inte och Martin Olsson är ju frejdig men ingen som man riktigt litar på. Dags att ringa upp Erik Edmani Helsingborg kanske.
2. Yngre nya mittbackar. Mellberg är gammal men håller så klart i EM, Majstorovic är jag däremot mycket tveksam. Han verkar vara lite på nedgång och då behövs det nytt blod, Joel Ekstrand?
3. En skadefri Zlatan. Han har inte varit helt skadefri i något mästerkap sen 2004. Hoppas att han kan spelas lite mer sparsamt i Milan denna säsong så han är i speldugligt skick under en hel turnering.
4. En balanserad Hamrén. I gårdagens match (även om jag inte såg hela..) så kändes som om det för första gången satsades på en säker defensiv och där alla kämpade och låg rätt i positionerna. Då funkade spelet framåt också. Mer sånt från vår förbundskapten.
5. Det stora genombrottet. Alla går och hoppas på att det ska dyka upp en Brolin á lá 1990. Det kommer givetvis inte hända men det skulle vara så himla kul om nån av de lite yngre verkligen blomstrade under hösten-våren-vintern så vi kan få med nån ung som verkligen kan leverera, typ Guidetti eller nån av Elfsborgs yngre som verkar ha framtiden för sig..

Har flera önskemål med detta får räcka för idag!!

1 kommentar:

  1. Håller med om Zlatan, med så få "storpelare" ute i Europa ska och måste Zlatan spela. När jag tänker efter har vi väl ingen annan. Från ligorna i England/Spanien/Italien/Tyskland har vi väl bara Bissen och Martin Olsson som är startspelare klubblag och landslag. Tycker dock att Zlatan måste jobba på sin attityd, han är så djävla sur hela tiden. Hamrén pratar mycket om utstrålning och Zlatan sprutar negativ energi. Sedan skall han flyttas tillbaka en steg och ta Toivonens plats så kan Elmander fortsätta springa där uppe.
    Skönt att Lagerbäcks spelstil fått upprättelse, slutspel är alltid det viktigaste, och skönt att jag fick rätt om Martin Olsson. Han har spelat frekvent i Blackburn sedan säsongen 09/10, iofs både som back och mittfältare, och ända sedan våren 2010 har jag sagt att vänsterbacksplatsen skall vara hans.

    SvaraRadera