Summa sidvisningar

2011-10-31

roxette

På torsdag ska jag till Globen för en konsert med mina barndomsidoler Roxette.  Det var tio år sedan jag såg dem och även om mycket av låtarna lär vara detsamma (de gamla hitsen) så ska det bli sjukt kul att se dem live igen. Den senaste skivan var lite sådär men det fanns ändå en del guldkorn, annars är det ju åren mellan 86-92 då de var som bäst, det är ett tag sen nu. Tänkte under veckan (ja om jag hinner då så klart) göra lite olika listor på detta tema och idag är det helt enkelt Roxettes bästa singlar enligt mig..

1. Listen to your heart, 1988. Den stora balladen från Look Sharp skivan. Pompös inledning, underbar sång av Marie och kanske Gessles/Perssons bästa låt tillsammans.
2. It must have been love, 1987. Julsingeln från 1987 som blev en sån stor hit i och med "Pretty Woman" 1990. Sjukt uttjatad men ändå en helt strålande ballad. Finns i många olika versioner på olika skivor, den kanske mest annorlunda finns på "Tourism" från 1992 i en snyggg coutryversion.
3. You don´t understand me, 1985 En bortglömd låt som fanns med på den första greatestsamlingen. Skrevs av Gessle och Desmond Child. Ytterligare en smäktande ballad med MArie på sång.
4. Dressed för success, 1988. Den bästa av de riktiga poplåtarna. Kom som första singel till Look Sharp och var en stor hit runt om i världen.
5. How do you do!, 1992. I all sin enkelhet en suverän poplåt när Gessle skrev sina bästa engelskspråkiga låtar. Refrängen fastnar direkt.

Detta är alltså en lista med de bästa hitsen, singlarna. Nån dag senare i veckan kommer en lista över det bästa låtarna som inte släppts på singel, de kanske mer bortglömde låtarna!

2 kommentarer:

  1. Förstår att du vill blanda ballader med snabbare låtar, men Fading Lika a Flower måste vara bättre än de två sistnämnda.

    SvaraRadera
  2. Nja FLAF har aldrig varit nån stor favorit så den var inte nära att komma med, däremot hade du rätt, jag ville blanda lite lugnt med lite snabba låtar. Har lyssnat mycket på deras skivor på väg till jobbet de senaste veckorna och det är dessa låtar som jag tycker fortfarande håller bra, många av de andra känns ganska så mossiga!

    SvaraRadera