Summa sidvisningar

2011-10-24

Elitserien

Hockeyns elitserien är i full gång och FBK är årets flopplag och Växjö är en pigg nykomling än så länge. Trots att jag kollar resultaten efter varje omgång och gärna kollar in målskyttar och speciellt hur det går för alla de gamla leksingar som finns runt omkring i alla lag, så kan jag inte komma ifrån att serien är alldeles för ointressant. Självklart beror det lite på att Leksand inte varit uppe i högsta serien sen 2006 men jag är ganska så övertygad att även om det skulle spela med de stora så skulle jag ändå inte bry mig tillräckligt mycket... Varför är det så? jag det finns säkert många olika anledningar till det men är kommer iaf min lista!

1. Antalet matcher. På den "gamla goda tiden" så var det 36 matcher. Tio lag mötte varandra fyra gånger, sen var det slutspel för de fyra bästa. Lite skillnad mot hur det är nu. För att skapa intresse i så många omgångar, är det 60? så måste det till något extra speciellt för att det ska bli intressant.
2. Profilerna. Nästan alla unga sticker iväg utomlands innan de ens gått ut skolan. Kvar får vi de avdankade, de få trotjänarna och de mindra bra tjeckerna och finländarna.
3. Spelet. Satt och kollade ganska mycket på NHL i slutet av förra säsongen och vilken skillnad det är. Fart och fläkt och pang på frånbörjan till slut. Klart roligare än det spel som man ser i Sverige.
4. Bråken. Tycker alltid att det är något det tjafsas i elitserien. I år är det huvudtacklingarna, förra året var det väl nåt med videodomarna och nästa år är det ytterligare nåt annat. Det känns också som att vissa spelare och tränare är överdrivet gnälliga och ska alltid skylla på domaren om det blir torsk.
5. Hockeykväll. Egentligen lite löjligt att gnälla på det men jag tycker att Mikael Renberg är så otroligt usel som expert så jag pallar inte att kolla på det programmet. ´

Ny lista när jag har tid..

2 kommentarer:

  1. Senast jag såg en hockeymatch på TV var när Sverige åkte ut mot Vitryssland i OS 2002

    SvaraRadera
  2. Snart 10-årsjubileum då alltså. Jag kollade på två matcher igår/idag. Leksand-Mora och nån NHL-match när jag var uppe med Konrad mitt i natten.

    SvaraRadera