Summa sidvisningar

2013-05-24

matprogram

Såg i någon av kvällstidningarna att fyran ska köra Sveriges mästerkock fast med barn. Det finns (som vanligt) en förlaga till detta som heter Junior Masterchef som jag inte sett. Känner lite som någon skrev, att barn så unga oftast inte är så jävla bra på laga mat så hur bra kan programmet bli egentligen. Det kan ju aldrig bli gulligt som när barn sjunger eller gör något annat artistiskt för hur maten smakar går ju liksom inte ut i rutan. Nej det konceptet skippar jag gärna. Men de finns andra matprogram som jag gärna tittar på och idag så tänkte jag lista några av dessa.

1. Jamie Olivers Amerika. Jamies TV-program håller ofta hög nivå och detta är min favorit. Jamie åker runt i USA och lagar mat på de mest udda ställena, bl.a. i New orleans och ute på prärien.
2. Hells kitchen. Det programmet där Gordon Ramsey får härja som mest. Typ 15 kockar som tävlar om vinsten som leder till att man blir chefskock på nån stor restaurang. Ramsey skäller på deltagarna, skickar ut de som inte sköter sig men får dem att göra bra resultat. Har gått i en massa säsonger.
3. Mästerkocken/Masterchef. Samma program fast i olika länder. Har sett den svenska, amerikanska, australiensiska och den brittiska och alla är bra på olika sätt.
4. Keith Floyd. Han var en pionjär inom TV-kockande och jag såg en del av hans program, det om Italiensk mat var riktigt bra. Hade alltid ett glas vin nära till hands vilket var ganska charmigt till det framkom att han hade stora alkoholproblem och dog tidigt. Men bra TV var där.
5. Jamie Olivers food revolution. Jamie försöker få brittiska och amerikanska skolor att bjuda på nyttig billig mat. Väldigt intressant och viktigt program!

Det var allt för idag, gonatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar