Summa sidvisningar

2011-12-05

Julmusik

Här hemma i Björklinge har det spelats julmusik i åtminstone två veckor. Förr har jag hatat det men nu när Sigrid glatt sjunger med så är det helt ok. Det finns faktiskt en hel del guldkorn bland alla de låtar som spelas dagarna i ändå under december månad och jag tänker så klart ranka fem stycken som jag gillar. Denna gång så rankar jag de "poppiga" låtarna, nån annan gång så kanske det kommer en lista med de mer traditionella varianterna..
Here is the list.
1. Do they know its Christmas, Band Aid. Kombinationen av klassisk popjulsång med att skänka pengarna till några behövande är förstås perfekt. Gjordes första gången -84 och sen igen fem år senare. Första uppsättningen med bl.a. Bono, George Michael och David Boiwe är väl den mest klassiska
2. Fairytale of the New York, The Pogues. Har gjorts i ett otal versioner men denna från -87 (?) är orginalet. Ingen munter text men ändå en härlig låt.
3. Christmas time, Bryan Adams. En julhit från 1985 som fortfarande är en av mina favoriter trots att jag inte längre har så mycket till övers för herr Adam.
4. Blue Christmas, Elvis Presley. Den äldsta låten på listan. Elvis Gör denna låt på sitt eget sätt men ändå låtar den väldigt Julig.
5. Gyllene Tider: 24 december. Denna deppsång är väl ingen glad Julsång precis men det är ju ändå Gessle så den platsar på listan. Skrevs nån gång tidigt 80-tal då GT var som bäst.

Japp så var denna slut men fler på detta tema kommer säkert under denna månad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar