Summa sidvisningar

2011-12-23

Sportåret

Här kommer en sån här berömd årslista. Jag tänkte jag skulle ranka årets sporthändelser och det är mina fem favoriter under året. En stor del av min bekantskapskrets skulle garanterat dissa denna lista och istället haft med fem fotbollsmatcher, eller i vissa fall, kanske slängt in eller annan hcokeyfight. Här är iaf det som jag kommer ihåg mest från året som gått.

1. Helllners sprintguld. Skid-VM skulle på förhand bli en duell mellan svenskarna och Northug. I sprinten visade svenskarna vilka som bestämde med guld och brons. Att mästerskapet efter det kantades av vallamissar och svenskar ur form var såklart väldigt trist men just den sprinten uppvägde mycket.
2. Storvretas andra raka. Av mina favoritlag så är det inte många som levererar men SIBK gjorde det som alla förväntade och tog andra raka sm-guldet. Att dom hamnar så högt upp på listan är så klart pga av avgörandet. Oavgjort efter full tid förlängning och även efter 12 straffar. Sen klev H. Stenberg fram och satte det avgörande målet och Globen blev ett rött hav!
3. Sverige- Holland. Egentligen inte så mycket för att Sverige gick till EM tack vare denna seger utan mer för att hoppet om ett bra landslag återföddes efter en ganska lång tvivlan. Ett lag som kämpade och slet och ett lag som aldrig gav upp. Hääärligt! som T. Söderberg hade sagt.
4. Sedinrepris. Bröderna Sedin dominerade återigen och de var snubblande nära att leda Canucks till en Stanleycup-triumf. Daniel fick äran att vinna poängligan denna säsong /Henrik vann förra året) och de har fortsatt att dominera även denna säsong.
5. Therese Alshammar. Att hon vid 34 års ålder fortfarande håller världsklass är imponerande. Vid årets långbane-VM (det enda mästerskap förutom OS som verkligen är "på riktigt") vann hon guld på 50 frisim och tog ytterligare en medalj. Otroligt imponerande!

Fler årsbästalistor följer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar