Summa sidvisningar

2013-10-21

portugal

Bloggtorkan fortsätter... Denna vecka har jag iaf några olika upplägg så jag hoppas att jag får till det, tids - och lustmässigt. Idag så måste jag skriva lite om Portugal såklart. Det var ju där lotten hamnade i playoffkvalet till fotbolls-VM nästa sommar. Historiskt sätt en bra lottning, sett till startelvorna självklart en tuff lottning. Men jag tror att Sverige har en möjlighet och en gammal sliten, och iofs rätt dålig klyscha, är att Sverige är bättre när de ska slå ur underläge.. Så isf hellre Portugal än Grekland där vi ska vara favoriter och det blir liksom jobbigare att förlora då.
Kommer säkert att återkomma till landet och dess fotboll när det närmar sig matchdags men idag så tänkte jag lista några klassiska fotbollspelare från detta land.
1. Eusebio. Den svarta pärlan. En av Europas dominerande spelare under 60-och början på 70-talet. Vunnit guldskon flera gånger.
2. Luis Figo. Den största ur den "gyllene generationen". Proffs i Barca, Real Madrid och Inter. Framgångsrik i både klubblag och landslag. Sågs på Leos lekland i Uppsala i höstas...
3. Rui Costa. Framgångsrik proffs i Benfica, Fiorentina och Inter. Gjorde en massa mål i landslaget från sin mittfältsposition.
4. Fernando Gomes. Vann guldskon två gånger på 80-talet och var en av Portugals bästa spelare under 80-talet. Var med och vann Europacupen under dessa stora år.
5. Pauleta. Flest mål i Portugals landslagshistoria och otroligt målsnitt (86/47). Säker målskytt i många av sina klubblag också men saknar de riktigt stora klubbtitlarna.

Så det var allt för idag, tack och gonatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar