Summa sidvisningar

2013-10-11

Zlatan och VM

Ja så blev det ju en vinst idag till slut och VM-drömmen lever även om det är sjukt långt kvar innan landslagsledningen kan boka charterflyget till Rio. Jag har varit väldigt kluven till landslaget de senaste säsongerna och har flera gånger nästan gett upp men idag i andra halvlek så visade laget upp en frejdighet som var imponerande och även om Zlatan gjorde 1+1 och var helt avgörande för utgången så var det flera som levererade bra insatser på planen. Hade det blivit förlust så tror jag att Hamrén hade fått kicken och vi hade fått börja om på nytt men nu finns det iaf en chans att fixa ett VM som säkert bli fantastiskt. Här är fem anledningar till att detta mästerskap inte får missas!

1. Zlatans sista chans. För att hamna bland de allra allra största så skulle Zlatan behöva göra en grym VM- turnering. 2002 var han för ung, 2006 var han småskadad, 2010 var han inte med och 2014 blir sista möjligheten för honom att lyckas i det allra största sammanhanget.
2. Brasilien. Ok att missa ett VM i ogästvänliga, kalla Sydafrika men när VM går i fotbollens hemland så går det inte att missa.
3. "Ungdomarna." För den yngre generationen så gör ett missat slutspel visserligen att det kanske blir ett generationsskifte inför nästa kvalspel men det går ytterligare två år innan man får chansen att göra avtryck på ett stort mästerskap och då kan det vara för sent. Hoppas hoppas att John Guidetti blir skade- och sjukdomsfri så han kan vara med och konkurrera.
4. Sommaren. Jag såg inte många minuter av förra VM:et. Jag behöver ett Sverige på plan för att intressera mig helt och hållet, så jag hoppas verkligen på ett lyckat playoff.
5. Rankingen. Rent logiskt innebär ett missat slutspel en sämre ranking och ännu svårare kval i fortsättningen, så vill vi vara ett slutspelslag så ska vi nog se till att klara oss till VM nästa år!

Tack för idag och gonatt!

1 kommentar:

  1. Tack för allt nyttig - och också onyttig läsning. En sammanfattning av tankar, som vi missat under vår semester.
    Partiledardebatt hade varit roligt att följa, men du skrev en bra och klok sammanfattning. Lärarjobbets plus och minus... du skriver många bra och kloka förslag. Jag tycker också Höj lönerna!!
    Läser gärna vidare.

    SvaraRadera