Summa sidvisningar

2013-12-03

Bragdguldet

Tänkte ta en lite längre paus från skrivandet för att få lite mer inspiration och lust men jag måste bara få skriva lite m bragdguldet. Jag har otroligt mycket att säga om detta, om priset i sig, om vinnare, om diskussionerna som alltid blir efteråt.. Men det får bli nåt annat år. Nöjer mig med att konstatera att det är helt sinnessjukt att en dagstidning, som inte ens har någon sportredaktion, ska utse ett av de finaste sportpriserna man kan få i Sverige. Innan listan kommer så måste jag också bara ta upp att Johan Olsson gjorde en BRAGD större än kanske någon annan svensk någonsin gjort i sportsammanhang. Då spelar det ingen roll att Stensson, Aregawi eller Ibrahimovic är större stjärnor i stora sporter, detta är ju ett bragdguld och det skulle Olsson självklart ha!!
Ok, nu to the list. Jag tänkte ranka fem personer som jag hoppas är heta kandidater till priset 2014, personer som jag hoppas gör extraordinära insatser under sportåret 2014.

1. Henrik Stensson. Jag hoppas att han tar en major, helst kanske The Open, och att han ligger långt efter på sista rundan och spurter förbi och vinner med en birdie på sista hålet, då är han nog en het kandidat till priset.
2. Sanna Kallur. Inget OS eller VM nästa år men tänk om Kallur skulle göra comeback i sommar och det lyckas och hon kommer ner på de tider hon är kapabel till och om hon då tar ett EM-guld efter alla år med bakslag, är hon inte då värd priset?
3. Charlotte Kalla. Längdåkare är klart överrepresenterade bland pristagarna här men tänk om Kalla lyckas i OS mot alla odds. Det är inte hennes distanser och hon har en mördande konkurrens av ryskor, norskor och Kowalshyck. Om hon skulle ta ett OS-guld, det skulle vara en bragd värd att minnas.
4. Tomas Lövkvist. Har inte järnkoll på alla priser men det är nog inte många cyklister som fått priset men tänk om Lövkvist kunde ta en storseger i Tour de France eller Giro d´Italia så skulle de nog ligga nära till att det kan bli bragdguld.
5. Robin Söderling. Otursförföljde Söderling unnar jag framgång. Tänk om han skulle komma tillbaka under nästa år och ta en seger i t.ex. US Open. Då skulle bragdjuryn nog få ge priset till en tennisspelare för första gången på drygt 20 år.

Så då var jag tillbaka då, får se om det blir fler inlägg i veckan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar