Summa sidvisningar

2011-07-22

katastrofer/tragedier

Ja det blir lite svårt att skriva en lista över bästa Gyllene tider låtar när vårt grannland drabbats av en sån stor och sorglig terrorattack. Istället tänkte jag lista de värsta katastroferna som jag minns. De flesta blir ju ganska så självklart från mitt vuxna liv då jag t.ex. har väldigt få minnen av Harrisburgolyckan 1979. Denna lista blandar och ger vad det gäller händelserna men alla ha det gemensamt att det har påverkat många människor och gör det än idag..

1. 11 september 2001. Terrorattacken i New York. Kommer ihåg att jag slog på TV:n på efterniddagen när jag kom hem från jobbet på Bergaskolan och det fattade ingenting. Ganska snart gick det upp för än vilken sjuk grej som hade hänt och just då så kom kraschen i torn två. Hade vid tillfället en kusin boende i NY och två systrar i andra delar av USA vilken gjorde oron än större..
2. 26 december 2004. Tsunamin. De första bilderna som jag såg på morgon-TV såg ju inte alls så farliga ut, lite vatten rann upp på gatan och några människor fick springa lite. Då var de första rapporterna att ett tiotal hade omkommit, den blev det lite värre... har fortfarande svårt att förstå hur vatten kan ha sån otrolig kraft så att det gör så mycket skada. De som jag kände son var där under tsunamin kom hem välbehållna vilket såklart var skönt.
3. 28 september 1994. Estonia. Jag låg i lumpen vid denna tidpunkt och det var väl på frukosten när man bläddrade igenom tidningen som det uppdagades. Kom ihåg att en del av diskussionerna handlade om man själv skulle ha överlevt eller inte. Själva känslan av att ramla ner i ett iskallt hav och inse att man inte kan bli räddad måste ju vara ett av de värsta sätten att dö.. Hade några lärare från min högstadieskola som omkom på denna resa.
4. 11 juni 1994. Mattias Flink dödar sju i Falun. Detta var 1994 nåt helt nytt i Sverige. Någon som bara skjuter ihjäl folk helt oprovocerat. Kommer ihåg att det kändes lite läskigt att vara ute på nätterna där ett tag efteråt.
5. 26 april 1986. Tjernobylolyckan. Denna händelse blev ju en lite mer längre process av oro. Först fattade man att det hade hänt en olycka nånstans ganska så långt bort, sen blev det klart att det påverkade oss ganska mycket trots avståndet. Efter det så var det nog många med mig som tyckte att kärnkraften skulle bort.

Imorgon hoppas vi på en positiv dag och då blir det också en positiv lista!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar