Summa sidvisningar

2011-07-30

Jim Carrey

Igår visades den underbara filmen Truman show. Jim Carrey är det ju många som har åsikter om. Aningen gillar man hans lätt skruvad stil och överspelande, som är fallet i många av hans filmer, eller så tycker man bara att det blir too much liksom. Jag tillhör väl den tidigare kategorin även om jag ibland tycker att han spelar över lite väl mycket (Cable guy, Den galoperande detektiven II, Liar Liar). Jag kan ha missat någon av hans filmer men här kommer min top-5 lista med Jim Carreys bästa filmer!!

Eternal sunshine of the spotless mind 2004. Första gången jag såg den så var det verkligen en wow-känsla. En supersmart gjord film med väldigt bra skådespeleri
Truman show 1998. En riktig favorit. Så annorlunda och kul gjord. Carrey passar in perfekt i sin roll.
Dum, dummare 1994. En av mina komedifavoriter all time. Så sjukt rolig och den håller att se om och om igen.
Bruce allsmäktige 2003. Också en komedi men av det lite annorlunda slaget med lite allvar bakom. Carrey och Jennifer Aniston i bra samspel.
My myself and Irene 2000. Såg faktiskt denna på bio när den kom och skrattade som f-n. Tror inte att jag har sett den sen dess men den slinker med på listan. Roliga biroller i denna film lyfter den flera steg.

Ny lista imorgon!

2 kommentarer:

  1. Här glömde du helt Man on the Moon som är den bästa jämte Truman Show, enligt mig. Dessutom är Dumb and Dumber grym den med.

    SvaraRadera
  2. Gubben i månen har jag tyvärr inte sett så därför kvalade den inte in på listan. Dum, dumber hade jag ju med men med den svenska titeln..

    SvaraRadera