Summa sidvisningar

2011-07-24

Roxette

Idag hade tydligen Roxette en spelning i Göteborg, hade helt missat det. Dom kommer tillbaka till Sverige och Globen i november och då ska jag gå, det var 10 år sen jag såg dem sist och det blir väl, precis som då, en nostalgikick med alla de gamla hitsen. Kom ihåg när de var på sin världsturné 1991 när de sålde ut Globen tre kvällar i rad, trots att de gjorde en rad andra Sverigespelningar, och alla tidningar hade extrabilagor om dem. Lite skillnad nu... Deras nya skiva var inte alls särskilt dålig men den sålde väl knappt nånting hemma i Sverige och det är nästan lite skämmigt att erkänna att man lyssnar på deras musik. Hur som helst så tänkte jag idag ranka mina favoritskivor med dem. Om jag fortfarande har bloggen i november så lovar jag en specialvecka med bara roxette/marie/per-listor inför och efter konserten. Här kommer iaf dagens lista:

1. Look Sharp 1988. Det stora genombrottet. Sålde otroliga 600000 exemplar i Sverige. Många singelhits där Listen to your heart alltid varit min favorit.
2. Joyride 1991. Uppföljaren som blev en ännu större succe. Tror den sålde 11 000 000 i hela världen. Joyride och Fading like flower var de stora hitsen. Min favorit är Things will never be the same.
3. Crash! Boom! Bang! 1994. En lite ojämn skiva med många lite svagare låtar men bland de bättre finns flera av mina absoluta favoriter som Fireworks och First girl on the moon
4. Tourism 1992. Var en blandning av livespår, nya låtar och lite gammal skåpmat som spelades in under turnérandet. How do you do var en stor hit men mina favoriter är Queen of rain och The rain.
5. Pearls of passion 1986. Den första skivan! Det känns inte helt up to date idag när man lyssnar på den men det finns en hel del guldkorn som Secrets that she keeps och singeln Goodbye to you!

Nya lista imorgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar