Summa sidvisningar

2013-08-09

musikbiografier

Jag gillar att läsa böcker om kända band och artister. Jsut nu håller jag på med en bok om Metallica av Mick Wall, mycket bra! Självklart är det bäst om artisten själv (spök)skriver boken men det funkar ofta även bra när en journalist eller författare skriver böckerna. Har läst ett antal i denna genre och har flera på min lista över de som jag vill läsa. Kom gärna med förslag på de som jag borde läsa. Här här iaf fem bra exempel.

1. Att vara Per Gessle, av Sven Lindström. Har läst alla böcker om Gessle och detta är den mest utförliga och bästa.
2. Scar Tissue, av Anthony Kiedis. Red hot chili pepers-sångarens biografi är brutalt ärlig och sjukt bra. Fick den i julklapp av min lillebror för en massa år sen och då var jag lite skeptisk då det var den engelska upplagan men det var nog bra tt läsa denna på orginalspråket.
3. The dirt, av Neil Strauss. det går inte att ha en sån här lista utan att ha med denna bok om Mötley Crue. De har verkligen ledvt det vildaste rocklivet och inget är utlämnat i denna bok. Sjukt (underhållande)
4. Welcome to the jungle, Stephen Davis. Det finns en hel del böcker om Guns n´roses och denna är den bästa tycker jag. Bra och intressant beskrivning med betonandet på starten av karriären, genombrottet och de stora åren 87-92.
5. Kent, texter om Sveriges största rockband. Egentligen borde inte denna bok platsa på listan då det bara är en samling av tidningsartiklar om bästa Kent från 1995-2006. Men Kent är som de flesta vet mitt absoluta favoritband så därför får den vara med på listan fast det egentligen finns bättre böcker!

Tack för ikväll! Gonatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar