Summa sidvisningar

2012-12-23

Årets sport

Så här dan för dopparedagen med, som vanligt vid den här tiden, ett helt tyst hus så tänkte jag ge mig på att ranka fem av årets stora sporthändelser i min värld, saker som jag kommer att minnas och ha minnen av. Eftersom det är min lista blir det sport som jag gillar och som vanligt så skulle det vara kul om några skulle vilja göra egna listor i detta ämne..

1. Zlatan. Det var faktiskt inte så länge sen som han var rejält ifrågasatt framförallt i landslaget men efter detta år 2012 så finns väl inga tvivel. Nästan ett mål i snitt per match i klubblaget, ett bra EM-slutspel, flera avgörande mål i landslaget och sen då kom den otroliga Englandsmatchen. Zlatan har aldrig varit bättre..
2. OS. London bjöd på show och Sverige bjöd på nästan stora framgångar. Nord+en missade guld i triathlon med några millimeter, hästtjejen rev sista hindret, Tornéus missade medalj i längdhopp med två centimeter. Vi ar bara nästan där under hela OS.
3. André Myhrer. Vi har haft ett bra slalomlandslag under ganska många år nu men det var först å år som vi fick en som tog hem hela cupen och det var riktigt bra gjort. Att vinna slalomcupen är bland det svåraste att vinna i vintersportens värld då konkurrensen i benhård och marginalerna är små. Att han vann efter en sjukt spännande avslutning gjorde det inte sämre.
4. Storvretas threepeat. Tre sm-guld i rad, sjukt imponerande gjort av Uppsalas stolthet. Dom har toppen, bredden, de rutinerade och de yngre som vill upp. Så länge motivationen finns där så kan de bli flera guld.
5. Moa Hjelmer. Även om årets friidrots-EM kändes helt onödigt detta OS år (det tyckte många aktiva också som sket i det) så var det ändå stort att en ung cool svenska slog alla de andra betydligt mer rutinerade och tog ett högst överraskande guld på den tuffa distansen 400 meter.

Imorgon är det Julafton så jag kan inte garantera nån lista men jag hoppas ändå att det blir nåt skrivet framåt småtimmarna när alla sover..

GOD JUL!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar