Summa sidvisningar

2013-11-02

97 dagar kvar

Eller 96, håller inte riktigt räkningen men jag skrev ju för några dagar sen om att det är 100 dagar kvar till vinter-OS och jag gjorde då en lista över de främsta svenska OS-hoppen. Det gjorde jag då eftersom svenska folket gjort en egen ranking som var totalt fel. Jag säger inte att jag kan mycket mer än den svenska befolkningen i allmänhet men när det gäller vintersport så kan jag faktiskt mer, punkt. Därför ska jag nu förklara varför den svenska befolkningen har fel.. Så här såg några av toppnamnen ut på listan över svenskarnas största OS-hopp.
1. Tre Kronor. På fyra stora mästerskap, med de bästa lagen, har Sverige tre gånger åkt ut innan finalmatcherna, den fjärde gången så blev det ju guld (2006) men det ska sägas att Sverige hade en del tur i matchschemat den gången. Nu 2013 har Ryssland och Kanada klart bättre lag på pappret, Finland och Tjeckien har lag som är minst lika bra som Sverige och sen finns lag som USA, Slovakien och kanske Schweiz. Det blir skittufft för Sverige och nån given medalj är det lååångt ifrån.
3. Emil Jönsson. Jag gillar Emil som f-n och skulle OS vara en hel säsong så skulle han säkert vinna men nu är det EN tävling på en bana som inte riktigt passar honom och mot konkurrenter som satsar allt på att ta ett OS-guld och mer än allt annat vill slå honom. Tror inte Emil tar medalj.
4. Charlotte Kalla. Här är tyvärr svenska folket helt ute. Den enda distans där Kalla har chans att vinna, 10 fritt är inte med på OS-programmet. På skiathlon och den långa tremilen är hon absolut en åkare för top-6 men hon har en drös norskor, Kowalszyck och säkert några dopade ryskor som ligger före henne på rankingen. Kalla lever mycket på att de få individuella segrar hon tagit varit stora (OS, Tour de ski) och att hon gjort en hel del imponerande stafettlopp men individuellt blir det inga OS-medaljer.
6. Marcus Heller. Lite liknande som Kalla. Har inte vunnit nåt stort sen OS-guldet 2010 och förra säsongen var ganska usel. Hans bästa chans 15 km fritt körs inte i OS. Har kanske sin bästa chans i sprinten om han får köra den men nåt stort individuellt hopp är han inte med den formen som visades förra året.
8. Frida Hansdotter. Hon var grym förra året om tog medalj på VM men slalom är en väldigt chansartad gren och det finns väldigt många som kan vinna och ta medalj och Frida kommer att ha ett tufft och spännande mästerskap framför sig.

De platserna som jag lämnade var 2. Johan Olsson, 5. André Myhrer 7. curlinglandslagen. Dessa anser jag ha hyffsat goda chanser så i dessa fall så var "svensken" inte helt fel ute..


Så det var allt för idag. Gonatt!

1 kommentar:

  1. Din analys är nog väldigt klok och realistisk. Ibland slås det upp så stort om alla svenska medaljhopp och sedan blir det bara " pannkaka" av det. Bättre att ligga litet lågt och sedan bli positivt överraskad.

    SvaraRadera