Summa sidvisningar

2013-11-07

läxor

De senaste veckorna har jag läst mycket i olika tidningar och på nätet om vad folk (mest föräldrar) tycker om läxor. Jag som är lärare borde kanske ha en klar åsikt men det har jag tyvärr inte. Jag har åsikter åt båda hållen och jag brukar byta sida från år till år, typ. Men det jag vet är att väldigt få elever skulle klara av att nå alla målen som finns i årskurs 3 och 6 utan att jobba extra, tyvärr. Så det  blir nog två olika listor om detta ämne, en med varför man ska ha läxor och sen en lista om varför man inte ska ha läxor., Oavsett så är det ett viktigt ämne som är värt att diskutera mycket och länge. Ok här kommer för-listan:
1. Man hinner inte med annars. Det är omöjligt att bli en tillräckligt bra läsare utan extra läsning hemma. Mattetabellerna måste också gnuggas hemma.
2. Bra för föräldrar att se vad som händer i skolan. Med läxor så vet föräldrar mer vad som händer i skolan.
3. Bra för framtiden. Alltså det kommer inte vara läxfritt senare upp i skolåldern, så det är väl lika bra att förbereda sig.
4. Lugn och ro. Många barn får inte lugnet i skolan de behöver och då kan det var skönt att sätta sig hemma och jobba istället där ingen pratar eller stör.
5. Bra för att ta igen. De som har varit lite lata eller bekväma på lektionsid får med läxor chansen att ta igen det de inte gjort i skolan.

Får se om det kommer en antiläxlista imorgon!

1 kommentar:

  1. Jag håller med på alla punkter av förlistan! Får se om det finns motargument att komma med vad gäller motlistan.

    SvaraRadera