Summa sidvisningar

2013-02-20

Bästa svenska VM

Jag fortsätter att skriva om VM i längskidor. Idag rankar jag de bästa svenska mästerskapen, och rankingen är gjord så att antalet guld är det viktigaste, inte antalet medaljer. Jag har med flit struntat i alla mästerskap innan andra världskriget då konkurrensen inte var något vidare då..

1.       1950 Lake Placid USA 3 guld 3 silver 1 brons . Ja jag måste väl vara helt ärlig, detta fick jag såklart kola upp på Wikipedia. Hur som helst är detta Sveriges bästa mästerskap genom tiderna. I spåren av andra världskriget var väl inte konkurrensen den hårdaste, bara Norge, Finland och Sverige knep några medaljer. Av de svenska medaljörerna fanns Nils Karlsson, kanske lite mer känd som Mora-NIsse
2.       1962 Zakopane Polen 3- 3- 0. Också ett mycket framgångsrikt mästerskap och här kan man inte ”skylla” på nåt krig utan här lyckades Sverige riktigt bra. Stora namn som Jernberg, Rönnlund och Stefansson var lyckosamma under detta mästerkap.
3.       1987 Obersdorf  Tyskland 3- 2- 3 Wassbergs stora mästerskap med medalj på alla distanser, stort, men det var även mästerskapet då vi fick en ny favorit, Billan Westin. Hon vann 20 kilometer fritt och körde Sverige till ett högst överraskande brons i stafetten.
4.       1989 Lahtis Finland 3- 2- 2. Nu är vi framme i nutid (nästan) och den stora gyllene generationen. PÅ 15 kilometer fritt tog Sverige sin senaste (sista) trippel med Svan-Mogren-Håland och på femmilen höll de på att upprepas men då missade Hålande bronset med några sekunder. Självklart vann Sverige stafetten detta år.
5.       1991 Val di Fiemme, Italien 2 -5- 1. Detta mästerskap skrev jag om redan igår och det hamnar längst ner på listan. Hela åtta medaljer men bara två guld. Fyra Svenskar (Svan, Majbäck, Mogren, Westin) tog individuella medaljer.

Kan VM 2013 komma in på denna lista, ja omöjligt är det inte..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar