Summa sidvisningar

2013-02-19

Val di Fiemme


Fy fan va dåligt det går med bloggandet nu. Ok jag kan skylla på att sista veckorna på jobbet varit magiskt jobbiga men helgerna har varit lediga så där har jag inget att skylla på. Nej jag måste helt enkelt skärpa till mig, så här kan jag inte hålla på.
På torsdag börjar VM i längskidor och det gör ju att det finns miljoner uppslag till listor och jag börjar redan idag med att göra en liten lista om årets tävlingsort Val di Fiemme, som ligger i norra Italien. Det är nämligen inte första gången som de håller i världsmästerkapen, både 1991 och 2003 så körde man här och dessa två mästerskap har innehållit en hel del Svenska klassiska lopp så jag tänkte lista några av dessa för nostalgins skull.
1.       1991 30 kilometer klassisk stil. Gunde Svan var bara 29 år vid detta mästerskap men redan en veteran som, faktiskt, sjöng på sista versen. Han hade inte haft nåt superår och denna distans var hans sämsta chans men han slog till och besegrade alla. Det blev hans sista stora titel för…
2.       1991 50 kilometer fri stil … på femmilen blev det tronskifte då den något yngre Torgny Mogren tog sin första stora triumf och vann, 20 sekunder före Gunde.  Man märkte här att Gundes tid som etta var över då han var uppriktigt glad, trots förlusten.
3.       2003 Dubbeljakten. Alla känner till historien om OS 2002 när Mulegg körde slut på Per Elofssons karriär men Per lyckades blixtra till en sista gång innan han gick in i dimman helt och hållet. I denna dubbeljakt så var han urstark och in en spurtduell med säkert tio åkare så tog han en knapp seger. Jörgen Brink tog brons.
4.       Sprint 2003. Sprint var vid denna tidpunkt något som många såg snett på, något som inte var riktig skidåkning men här vände det kanske lite då lillebror Fredriksson, Thobias tog ett imponerande guld före de jagande norrmännen. Sprinttävlingarna var helt annorlunda då med bara fyra deltagare i varje heat.
5.       Herrstafetten 2003. ja detta behöver man kanske inte älta så mycket. Det är ju en nutida klassiker. Det räcker med att säga Jörgen Brink och väggen…

Nej nu ska jag se till att det blir lite ordning och reda på listandet!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar