Summa sidvisningar

2013-02-28

Ibland har det kul att ha fel

Det blir mycket skidinlägg nu men efter denna vecka så är det slut på VM-månaden så då ska jag inrikta mig på annat ointressant..
Jag måste säga att jag är glad att jag hade fel om skiddamerna. Tre av fyra gjorde sina klart bästa lopp i detta VM och det räckte till silver när de andra lagen föll igenom på minst en sträcka var. Flera av våra damer som kör nu börjar få en fin medaljskörd. jag rankade ju de mest medaljtyngde herrarna förra veckan så det är väl inte mer än rätt att göra en damlista då också!
Precis som på herrlistan är det guldmedaljerna som är det viktigaste
1. Ida Ingemarsdotter 1 guld-4 silver. Väldigt överraskande är detta vår främsta VM-åkare genom tiderna. Har varit med i alla lyckade stafetter och även några sprintmedaljer.
2. Charlotte Kalla 1-3-1 Fortfarande ingen individuell VM-medalj men ett gäng platser bakom pallen precis. Men fem medaljer olika stafettsammanhang är inte illa det heller. I många av loppen har hon varit helt avgörande, t.ex. i stafetten 2009 när hon förde upp Sverige till en tredjeplats.
3. Marie-Helene Westin (Östlund) 1-3-1 Två individuella medaljer (ett guld)+ två stafett medaljer mellan 1987 och 1995. Slog igenom 1987 och var under många år sen främsta damskidåkerskan i landet utan att kanske nå den potential som hon hade.
4. Emelie Öhrstig 1 guld. Den där dagen i sprinten 2005 när allt stämde för Emelie kommer jag väl ihåg. Tre av fyra åkare i damfinalen var svenska men Emelie var överlägsen hela vägen. Fick aldrig nån ny fullträff och slutade ganska tidigt.
5. Lina Andersson/Anna Haag. 0-2-1 Både dessa damer har tagit tre medaljer men ingen guld så de får dela på femteplatsen. Kanske litet övertag för Haag efter sina OS-medaljer 2010.

Det var allt för idag, gonatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar