Summa sidvisningar

2012-01-17

Idrottsgalan och Jerringpriset

Igår så var det den stora idrottsgalan från Globen. Jag kan väl inte säga att jag satt klistrad men jag såg en del av det iaf. När jag var aktiv inom innebandyn så hade vi nästan alltid träningar när galan var och ska jag vara helt ärlig så är jag inte så himlans förtjust i galor så jag tror aldrig att jag har sett en hel sån där idrottsgala. Framförallt så brukar underhållningen vara ganska så tafflig och en del av prisutdelarna brukar vara ganska så trista. Av det jag såg igår så var det väl samma visa så var det ungefär som vanligt.

Den stora grejen med galan är ju utdelningen av Jerringpriset och igår var det ryttaren Rolf-Göran Bengtsson som tog hem det presigefyllda priset, som radiosporten delat ut sedan 1979. Som vanligt vid såna här tillfällen så blir det en otrolig debatt om rätt person vann. I detta fall så blir det lite snett eftersom det är "Svenska folkets pris", det är ju vi som får rösta. Hur röstningen går till är jag lite osäker på man förr så vet jag att man kunde sätta ett kryss på tipskupogen och skicka in vykort till radiosporten, gissar att det inte riktigt funkar så nu..

Hur som helst så var det många som var upprörda att Roffe kunde få priset. Ett av argumenten var att hästhoppning inte är nån sport. Det är ju totalt fel så klart. Min sambo Pernilla är gammal hästtjej så jag vet hur mycket träning som krävs. Ett annat argument var att hästhoppning är en sån liten sport. Jag har inga siffror men det känns som om hästsporten är en av de större barn och ungdomssporterna vi har i Sverige, mycket större än t.ex. hockeyn som får så stor uppmärksamhet. Dessa två argument köper jag inte alls, men jag tycker ändå inte att han skulle fått priset. Jag tycker att det hänger för mycket på hur bra hästen är. Visst, självklart är han duktig, men med en sämre häst så skulle han inte alls nå samma framgångar. Man kan jämföra med Formel 1 där den bästa bilen vinner och inte den bästa föraren. Därför kommer listan idag handla om de namn som istället borde ha rankats före Bengtsson. Vem av dessa fem som skulle fått priset får ni (få) läsare avgöra..

1. Marcus Hellner. Ok, det var "bara" sprinten han vann i VM, men han gjorde det på ett helt fantastiskt sätt när han sprintade ner Nortuhg och de andra. Helt klart värd priset.
2. Therese Alshammar. Vann VM-guld i tuff konkurrens på en sprintdistans där det alltid är små marginaler. Väl värd priset.
3. Daniel Sedin. Om Zlatan kunde få priset 2007 för sina insatser i klubblaget så borde Sedin kunnat fått priset i år. Vann poängligan i NHL och var på vippen att leda Canucks till Staley Cup.
4. Svenska damlandslaget i fotboll. Enligt min teori om vad som är störst så var deras VM-brons en stor prestation. Herrarna fick priset 1994 för samma framgång.
5. Kalla/Ingemarsdotter. Vann sprintstafetten i VM. Kanske det mest oglamorösa guldet, men ett kvinnligt guld i skid-VM är verkligen inget som händer ofta..

Nya listor på gång.

1 kommentar:

  1. Instämmer inte fullt, men förstår poängen. Idrottsgalan i sig är liksom alla andra sport och mediagalor, ett sätt att hylla sig själv (är väl själva syftet?). Är därför måttligt fashinerad trots att jag tillhör de topp-2 mest idrottsintressrade i min bekantskapskrets:o)

    Jag tycker att Rolf-Göran fick priset helt rätt och slätt. Skoj ocå att det blev en sport utanför de som vinner priser normalt.

    Kommentar:
    1. Hellner var iofs grym, men ett sprintguld är inte helt på gatan. Att man spurtar ner northug är stort, men bäst över hela linjen är större. Hade han gjort det samma i en masstart - då hade jag hålt med dig.
    2. Alshammar. Tja, är helt klart värd de priser hon får. Dock är det aldrig ett mellanår inom simning. Ett OS-Guld är så mycket större än alla andra guld man kan få i simning (men visst är hon sjukt bra).
    3. Sedin. Har är sjukt stor just nu i NHL. Kan tycka att man ibland missar det i sverige.
    4. Fotbollsbronset för damerna. Helt klart en prestation (och jag följde det noggrannt). Dock lider damfotbollen av att det inte kan attrahera publik i den normala serielunken och att det inte ges bra förutsättningar i så många länder för kvinnor. Jämnförelsen dam- och herrfotboll har jag alltid haft svårt att förstå. Det är olika förutsättningar och helt olika tempo (observera att jag inte säger att det är sämre). Populariteten medialt är inte heller på samma bana. Det är helt enkelt svårt att ranka i samma liga.
    5. Kalla/Ingemarsdotter. Superstark prestation, men just sprintstafett (dam eller herr) är en udda fågel inom skidåkning. Har svårt att ranka detta så högt iaf...

    SvaraRadera