Summa sidvisningar

2012-01-08

Vad är störst?

Veckans stora sportsnackis och händelse är självklart hockeyjunisarnas vinst i Kanada. Det blev ju en otrolig uppståndelse och det kan man ju tycka vad man vill om. Själv så tycker jag att det gäller att hålla isär saker och ting. Det kanske var en bragd att de vann, det har jag för dålig koll på för att uttala mig om men det går inte att komma ifrån att detta är en juniorturnering ingenting annat, alltså med spelare födda en viss årskull. Att då snacka om det största som hänt svensk ishockey eller bragdguldet som nån journalist skrev, det blir bara löjligt.

Varför JVM har blivit så stort vet jag faktiskt inte. SVT har säkert stor del i det, eftersom det satsar rejält på det, sen killarnas frejdiga och ibland ganska naiva spel kanske också hjälper. Sen är det väl också så att landslagshockeyn oavsett nivån alltid har en stor plats i många svenskars hjärtan.. Sen, innan jag kommer till dagens egentliga ämne, så måste jag bara få kommentera herrarna Härenstam och Renberg som skrikit och tjoat sig igenom Sveriges matcher. Alltså jättekul med engagemang, det har jag inget problem med men att härja som de gjorde när Sverige gjorde mål, eller för den delen bara var nära, var bara too much. Lite nyans krävs faktiskt.

Nu till listan.. Vad är egentligen störst att vinna.Är det OS-guld i dubbeltrap eller är det ett VM-guld i innebandy? Ja inte är det ett juniorguld iaf. Går det att ranka? Ja, jag tänkte  försöka.

1. Medalj i ett stort fotbollsmästerskap för seniorer. Ja jag tycker faktiskt att det räcker med en medalj för att det ska vara det största som går att vinna. Fotboll är en sån stor sport och det krävs såpass mycket att bara gå vidare till mästerskapet och där krävs det otroligt mycket för att ett lag ska lyckas. Klar etta!
2. Individuellt guld i sommar-OS i nån av de stora sporterna, typ friidrott, simning, cykel. För att ta ett OS-guld i nån av de stora sommarsporterna med stor konkurrens måste det till väldigt mycket och dessa atleter är värda största respekt.
3. Individuellt guld i vinter-OS. Otroligt stort även detta men inte alls lika stor konkurrens som under sommar-OS. Självklart så finns det olika nivåer på gulden där ett guld på femmilen rankas högre än ett i skicross.
4. Stor titel i någon av de största sporterna typ Grand Slam i tennis eller en major i golf. Många är med och tävlar, får förunnat att vinna. Det är extremt svårt att vinna en sån här typ av evenemang.
5. VM-guld i någon av de stora bollsporterna (allstå inte innebandy eller bandy) Ett VM-guld är alltid stort och i mästerskap där alla de bästa är med så är det alltid tufft att vinna..

Jag har säkert missat nåt stort, påminn mig gärna!

3 kommentarer:

  1. Gällande punkt 2 så vill jag ta bort simning. De får så många chanser och ibland känns det som att de bästa "delar på sig" för att få var sitt guld. Att vinna som Phelps är ju givetvis en annan sak. Friidrott är det bara EN chans för de flesta.

    Sedan är det svårt att ranka en lagspelare men är man dominant i sitt lag i en stor sport/prestigefyllt liga(Foppa i Colorado, Zlatan i Inter, Ljungberg i Arsenal 02, Jordan i Bulls, Messi i Barca mm) tycker jag det är klart större med en sådan titel än OS-guld i mindre sporter, sommar såväl som vinter.

    SvaraRadera
  2. Instämmer i allt. Håller även med Nisse om att lagspelares individuella prestationer är svåra att värdera. men jag kan tycka att det blir extra svårt just för att det är en lagsport. En individuell idrottare kan aldrig gömma sig på en dålig dag. Som individuell prestation tycker jag nog att det är svårt att toppa ett os-guld i ex. friidrott, cykling mm. Möjligen att utmärkelsen världens bästa fotbollsspelare toppar listan dock (just pga av sportens utbredning).

    SvaraRadera
  3. Jag glömde på nummer fyra.. En cykeltriumf i Girot eller tour de france platsar självklart på listan.

    SvaraRadera