Summa sidvisningar

2013-03-03

Facit

I början på VM-månaden så gjorde jag en liten lista över de största guldchanserna. Nu blev det bara ett guld på de tre skid-VM som hölls och det missade jag helt så jag ger mig själv underkänt. Här kommer ett litet facit över hur det gick med mitt tippande..

1. Herrarnas sprint. Idag så blev det dubbelseger för Peterson och Jönsson och de ligger etta och tvåa i världscupen så Sveriges bästa guldchans måste ligga i den individuella sprinten. Den går i klassisk stil vilket jag tror gynnar dessa två. Visserligen finns det en drös norrmän och ryssar som kan hota men våra två är bäst i världen just nu så nån av dem borde kunna ta hem det. Peterson tappade i form nära inpå VM och var aldrig nära. Jönsson gjorde en riktigt bra sprint och var riktigt nära guld men han saknade de sista lilla rycket på slutet och blev fyra.
2.       Herrarnas lagsprint. Denna distans går i fri stil, sex sträckor, tre var. Det borde passa bra. Om det inte uppstår sjukdomar så är det ju Jönsson och Peterson som kör. Jönsson är uthållig och Peterson är grymt kvick på slutet. En chansartad gren men en given guldchans. Det blev Jönsson/Hellner istället då Peterssons form var dålig. Det var även här nära guld men ryssarna gled ikapp och vann knappt. Silver för Sverige
3.       André Myhrers slalom. Han är en av de jämnaste och håller en ständigt hög nivå i slalomen. Den är en chansartad gren och det är många om budet men Myhrer har en grymt stor chans att ta guldet. Även Byggmark har en liten liten guldchans om han får till två superåk men han känns lite för ojämn i sin åkning. Myhrer missade lite i de sista tävlingarna innan VM och kändes lite osäker. Hann gjorde en stabil tävling men var inte tillräcklingt snabb och han blev fyra. Byggmark var som jag gissade lite för ojämn och yvig och var aldrig nära toppen.
4.       Charlotte Kalla, 10 kilometer fritt. Bara fyra på listan?? Ja på dagens lista handlar det om guldchanser och då finns det en Björgen och en Kowalczyk i vägen. Medalj, ja! Guld, blir tufft men jag hoppas verkligen! Kalla var mycket missnöjd som sjua i mål men hon var bara tolv sekunder från brons och med tanke på hur mycket bättre de andra topptjejerna åkt i år så var det inte så överraskande. Kalla är fotfarande en top 6 åkare men får att nå upp på pallen igen så måste hon ändra på något.
5.       Slalomtjejerna. Här har vi tre stycken som faktiskt har en bra guldchans, speciellt nu när Schildt är långtidsskadad. Hansdotter, P-H och Borssén kan alla vinna och eftersom de är tre som har chansen så får de femteplatsen på lista, framförallt  i konkurrens med Hellner på 15 km fritt. Här var mitt bästa tips då Hansdotter ledde efter första åket och bara var några småmissar från ett guld, nu blev det brons istället och det var gott så.
Jag missade som synes helt Johan Olssons guld men jag skrev listan ganska långt innan mästerskapet och han visade ju ingen mästarform förrän precis innan mästerskapet. Sen var det nära lagguld i alpina VM men den grenen hade jag helt glömt bort.
Imorgon får jag kanske återkomma lite om Olssons bragdlopp, hoppas att jag hinner!

1 kommentar: