Summa sidvisningar

2012-06-06

6 juni

Oj vad jag har firat Sverige idag. Jag har spelat en rolig runda fotbollsgolf, jag har handlat på Gränby Centrum och jag har lekt med barn, precis som man ska göra när Sverige firas... Ja ok, jag har gjort två saker som kanske kan ha lite med denna dag att göra. Jag har sjungit nationalsången för Sigrid och jag har köpt ett Sverige-kit till Sigrid inför fotbolls-EM.. För er som inte har så bra koll på detta firande så tänkte jag idag bara lista lite korta fakta om denna dag. Då kan ni briljera lite till nästa års firande..

1. Den 6 juni 1523 blev Gustav Eriksson (Vasa) vald till kung av Sverige och därmed upphörde Kalmarunionen och Sverige blev självständiga. Detta är en av anledningarna till att vi firar denna dag. Den 6 juni 1809 antogs en ny regeringsform i Sverige. Det är en annan anledning till att vi firar.
2. Den 6 juni 1956 föddes Björn Borg. det är inte en av anledningarna till att vi firar, men är det verkligen en tillfällighet, jag tvivlar ;)
3. 1916 firades för första gången svenska flaggans den 6 juni..
4. 1983 ändade dagen status och  blev en officiell nationaldag.
5. 2005 så blev datumet en nationell helgdag.

Oj just det, jag lovade ju en fotbollslista, ja den får väl komma lite senare i veckan då! Tack för idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar