Summa sidvisningar

2013-01-03

Klassiska krönikor

Nu har jag två dagar i rad avnjutit SVT:s två sportårskrönikor, en om fotbolls-EM och en om sommar-OS. Det ordinarie sportåret var det tydligen inte värt att lägga några pengar på, har för mig att det var så förra året också, men jag kan ha fel. De två som visats i år har hållt otroligt hög kvalité och det märkts att SVT lagt ner en del tid på dessa och så har det inte alltid varit.. Har nog sett alla krönikor sen i mitten på 80-talet, har en hel drös inspelat på VHS, några på datorn, och en del på hårddisken på DVD:n och även om jag inte kommer ihåg alla så har jag ändå såpass bra koll att jag kan ranka de bästa och just det tänkte jag göra idag!

1. Fotbolls VM-94. Alla normala människors favorit. Självklart en klassiker för att Sverige lyckades men även utan framgången så skulle den vara otroligt bra. Bra intervjuer, bra musikval (Jungeland..), bra mix av kommentatorer och speaker och så Bosse Hanssons klassiska "Ravelli klarar". Har säkert sett krönikan tio gånger men den blir inte sämre för det..
2. Vinter OS-06. Den soliga olympiaden i Turin med de sanslösa svenska framgångarna. Snyggt gjord krönika där inga svenska missades.
3. Sportåret 1992. Ett år med framgångsrikt fotbolls-EM (som inte hade någon egen krönika då), guld i hockey-VM och en hel del andra godbitar.
4. Fotbolls-VM 1986. Inget Sverige i detta slutspel men Bosse och Arne lotsade oss i lugn och ro genom det första VM som jag följde slaviskt. På den tiden var det inga snabba klipp utan matcherna analyserades i lugn och ro. Ganska trevligt om ni frågar mig!
5. Sportåret 2001. Ett VM/OS-fritt år men ändå ett år med stora svenska segrar. Elofsson, Olsson, Pärson osv gjorde detta till ett lysande sportår. Sen får vi inte glömma en oförglömlig onsdag i Turkiet heller. Allt inpackat i en välgjorde krönika som jag, om jag inte minns helt fel, såg uppe i Leksand i samband med nyårsfirande där.

Det var allt för idag, gonatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar