Summa sidvisningar

2013-01-21

längskidor

Denna vinter (som inte är slut än) så har jag åkt mer längskidor än jag gjort på många år, typ sen jag var barn. Spåret här ute i Björklinge är lagom långt och med en hel del roliga backar vilket gör det till en lagom utmaning en vardagskväll. Det brukar bli mellan två och fyra turer i veckan.
Vad är det som är så bra med längdskidår då. Jo....
1. Allsidig träning. Till skillnad mot löpning så blir det bra träning för hela kroppen, ben, armar, mage. Efter en rejäl tur så har man ordentlig träningsvärk.
2. Motorisk träning. Det är inte helt lätt att få till koordinationen när de ska diagonalas, stakas och skatas så den träningen är bra för en okoordinerad snart 40-årige gubbe.
3. Man får komma ut. På vintern så brukar det vara svårt att komma ut på vardagskvällarna. Det är mörkt och oftast kallt och omysigt men medskidåkningen så är det skönt att komma ut en stund.
4. Konditionen. Jag springer ju mycket under det snödira delen av året så det gäller att hålla konditionen uppe under vintern också så då funakr det bra med skidåkningen.

Nej det får räcka för idag. Nu blir det sova!

1 kommentar:

  1. Oh, så härligt det låter. Jag minns tillbaka och blir litet nostalgisk. Hoppas att vintern fortsätter ett tag till.

    SvaraRadera