Summa sidvisningar

2012-02-27

Bra vardagsmat

Det var länge sen jag skrev nåt om mat, inte så konstigt kanske då det är ämne som kanske inte berör mig så mycket så ofta men idag så tänkte jag på det lite mer än annars. Och det jag tänkte på är hur otroligt svårt det är att hitta på bra vardagsmat. Det blir som vanligt att man står det kvart i fyra och vet att barnen måste äta halv fem och man har inte en tanke på vad som ska göras. Idag kom Pernilla hem tidigare från jobbet och räddade oss hungriga men en bra matidé som hon också utförde på bästa sätt. Gör iordning en matsedel kanske någon tänker, jo vi har testat både det och andra system för att det ska funka bra med maten på vardagarna men inget blir något beständigt. Vi har även typ 35 kokböcker så recept finns också i massor så egentligen borde det vara hur enkelt som helst men någonstans så går det alltid fel. Frysen är också alltid välfylld så det kan vi inte heller klaga på. Därför känns det extra trist när vi käkar mat hela hela tiden är
Ja till listan då. Jag tänkte lista fem vardagsrätter som alltid går hem, och eftersom, som jag tjatat om i inlägget, har svårt att komma på bra saker att äta så äts dessa rätter ofta....

1. Spagetti bolognese. Pernilla tycker att hennes variant är den bästa. jag håller min egen som lite starkare. Båda är ändå så pass goda att det funkar varje vecka.
2. Lax och potatis. Det var det som hamnade på middagsbordet idag. Denna gång hade vi tapernade och lite tomat på fisken. Gott och enkelt. När vi är extra lata så blir det panetter eller i allra värsta fall fiskpinnar. Det går väl ingen igång på riktigt förutom kanske Sigrid.
3. Korv stroganoff med ris. Här snackar vi Sigrids favorit, även jag gillar det mycket. Pernilla är lite skeptisk. Denna rätt måste jag göra då blir det ruggigt gott. Ett litet tips för er som inte tycker att det blir så bra.. lite vitlök i höjer smaken direkt!
4. Kyckling och ris. Jag gillar bäst hel kyckling i ugn med tillbehör, men det hinns sällan med på vardagarna utan det blir oftast en röra med sweetchilisåsl, lite cremefraiche och kryddor och så in i ugnen med kycklingen. Snabbt och enkelt.
5. Spagetti Carbonara. Här hemma är jag ensam om att ha denna rätt högt men den är ju så jävla god och jag gör den så himla bra (tycker jag själv) så den måste med på listan. Trickset är när allt är ihopblandat att ställa tillbaks det på spisen några minuter så att osten smälter ordentligt

Tack för idag, nya listor i veckan!

1 kommentar:

  1. Alltid roligt att läsa dina listor Mats även om jag inte alltid är intresserad av ämnet.
    Men IDAG. Så mycket god mat ni äter! Men var är pankakan och soppan? Billigt och gott, en gång i veckan.

    Hejs från Mor

    SvaraRadera