Summa sidvisningar

2012-02-07

Pensionen

Jag kan tänka mig att dagens snackis på arbetsplatserna var Reinfeldts utspel om att jobba till 75 års ålder. Lyssnade lite på radio och ganska naturligt så var det flesta negativa till det. Om man bara tänker själva tanken på att slita i ytterligare 10 år så kanske det inte känns så himla roligt men innan man uttalar sig så kanske man bör tänka efter lite. det är ju faktiskt så att medellivslängden ökar hela tiden och är det så att dagens ungdomar lever tills de är 100 så blir det ju otroligt dyrt om alla ska ha pensioner från att de fyller 65 så jag tycker självklart att vi måste hänga med i utvecklingen. Sen hoppas jag för allas skull att det ändå kommer att bli ett val där man kan välja att sluta lite tidigare eller jobba på ett antal år till. Själv har jag ju några år kvar och mycket kan hända men nog skulle jag allt kunna tänka mig att förlänga jobblivet om man fortfarande har hälsan. Här kommer en liten lista varför..

1. Det sociala.. Jag har inget emot att umgås med flickvännen men jag tror att det skulle bli lite tröttsamt i längden att inte ha så många att pratat så att träffa sina kollegor för snacket runt omkring skulle vara värt att fortsätta jobbet.
2. Ekonomin. Som lärare har man det inte så fett alltid så att jobba några år extra för att sen kunna få ut lite mer pengar.
3. Möjligheten att byta jobb. Med en längre karriär så känns det som att det finns fler chanser att pröva på nåt nytt. Man kanske inte är körd när man fyllt 50 utan kanske kan få göra nåt annat innan .
4. Roligt att jobba. Även om det är otroligt tungt ibland så tycker jag ändå att det oftast är otroligt roligt att jobba så det är också en anledning att fortsätta.
5. Dubbla guldklockor. Eftersom man får en medalj/guldklocka efter 25 år så borde man nu ju om man klarar av att jobba 50 år få två stycken. En anledning så god som någon ; )

Fler listor på gång i veckan!

2 kommentarer: