Summa sidvisningar

2012-02-12

Längdskidor

Jag hade hoppats att denna vinter skulle bli vintern där jag lyckades övertyga Sigrid om att längdskidor är den perfekta TV-sporten, tyvärr har jag inte lyckats, ganska långt ifrån faktiskt. Allt som oftast när vinterstudion står på i bakgrunden på helgerna så hör man Sigrid ropa: Stäng av TV:n pappa, det är trist med skidor. Ja ja, det kanske blir bättre till nästa år. Har under helgen sett glimtar av tävlingarna och höjdpunkten var såklart Johan Olssons lopp igår där han knäckte allt och alla på perfekta (för en gång skull) skidor. Skönt att se att han och resten av svenskarna lyckades min sin åkaforttaktik så det inte blev en Northug spurtseger som vanligt  masstarterna. Idag tänkte jag ranka de bästa längdåkarna vi har haft i Sverige, eller nu ljuger jag.. de bästa vi haft från 1980 och framåt. Jag skulle gärna ha med Mora-Nisse och Jernberg och de där gubbarna men jag har inte sett dom så då går det liksom inte, hur gärna man än vill.. jag gör en lista med bara killar den här gången så får det bli tjejorna nån annan gång!

1. Gunde Svan. Var bara 29 år när han la av 1991 och det var ju egentligen väldigt synd för han hade nog ett antal bra år kvar i kroppen. Då kanske Sverige hade sluppit den mörka perioden som var under stor del av 90-talet.. När han var som bäst då var han ju liksom helt outstanding. Fyra OS-guld och sju VM-guld säger egentligen allt. Vann totala världscupen sammanlagt fem gånger. Klar etta på denna lista.
2. Thomas Wassberg. Lite tuffare om den andra platsen med Åsarna-Thomas förtjänar den framförallt för centimetersegern i OS-80 på 15 km och för sitt otroliga VM-87 då han tog två guld och två silver. I nutid så gjorde han också stor succé i programmet Mästarnas mästare.
3. Per Elofsson. Kanske lite konstigt att ranka honom så högt med den korta karriären han fick. Men de första åren på 2000-talet var han världens klart bästa åkare. han vann världscupen två år i rad, vann tre VM-guld och hade inte Mulegg knäckt honom i backarna i Salt Lake City 2002 så hade kanske karriären varit i klass med Gundes. Slutade 28 år gammal och då hade han haft flera säsonger utan några egentliga resultat.
4. Torgny Mogren. Hade en mycket längre karriär en tex. Svan som han tampades mycket med. Höll på ändå in i slutet på 90-talet men formen och resultaten dalade med åldern. Men ingen kan ta ifrån honom den otroliga segern i Falun-93 där han räddade en guldtörstande skidpublik. Tog ytterligare fyra internationella guld och lika många till medaljer. En individuell OS-medalj hade skjutsad honom uppåt på listan men de är satte skador, sjukdomar och faktiskt lite otur stopp för det vid flera tillfällen.
5. Hade lite olika funderingar på sista platsen på listan (Fredriksson, Ottosson, Brink, Södergren, Lind) men jag föll för Marcus Hellner. Han är ju bara i början på, en förhoppningsvis, lång karriär men han har redan nu tre guld och ytterligare två medaljer från VM och OS. han har sex SM-guld och var tvåa i Tour de ski nu i vinter. Det ska bli intressant att följa honom i mästerskapen framöver VM nästa vinter, OS 2014 och sen Falun 2015 som borde kunna bli hur kul som helst!

Nya listor i veckan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar