Summa sidvisningar

2012-02-02

CD-skivor

Förr i tiden, faktiskt för inte för så himlans många år sedan så köpte jag sjukt mycket skivor. Har säkert uppåt 1000 st. i min samling men de senaste åren har jag kanppt köpt något alls. Nedgången började när jag blev sambo, inget ont om det såklart men det blir ju liksom inte lika spontant musiklyssnande när man har nån att prata med. Sen fortsatte nedgången när barnen kom då typ all tid försvann och i den vevan så kom ju Spotify också. Där finns ju det mesta som man vill ha och även om det kostar en slant varje månad så är det lätt värt det.
Varför skriver jag om detta idag då kan man undra. Jo, idag så såg jag att Roxette kommer att släppa en ny skiva i vår. Hade hört rykten om en Tourism 2, alltså en temaplatta med lite blandade inspelningar men jag visste inte att planerna var då långt gångna. Det är då en skiva som jag kommer att köpa eftersom jag hittills inte missat att köpa någon av de skivor som det släppt. Dagens lista kommer alltså handla om de artister vars skivor jag fortfarande köper.

1. Kent. Favoritgruppen nr.1 Här köper jag alla skivor som kommer, helst på utgivningsdagen, även de singlar som släpps. Några skivor har jag även specialutgåvor av. Saknar de singlar som kom till den första skivan men dom är sjukt dyra så dom kommer jag nog aldrig att ha i min ägo.
2. Roxette och allt som är relaterat till dom. Här köper jag allt. Singlar, vinyl allt gammalt, allt nytt. Sologrejer och de olika gruppkonstellationerna. Är ingen sjuk samlare som lägger en hel förmögenhet och går på mässor och letar i lådor men en lite pengar har jag allt lagt ut. De senaste åren har tyvärr det blivit allt mindre.
3. Håkan Hellström. En annan av de stora favoriterna. Har alla skivor och en del av singlarna. Är dock inte lika manisk i samlandet här och har faktiskt köpt någon av skivorna när de har hamnat i REA-högen
4. Robyn. Här var jag lite skeptisk då det kom en del svaga skivor efter den suveräna debuten från -95 men jag fortsatte att köpa alla skivor och fick min belöning (om man kan kalla det det) när Body talk trilogin kom ut.
5. Neil Young. Ok här ska jag vara ärlig. Jag har inte alla skivor han gjort för det är ju så otroligt många. Hade jag haft en annan lön än en lärares så tror jag dock att jag hade köpt på mig det mesta han gjort för det är ju så bra. Jag har ändå en anständig mängd av hans skivor och jag fortsätter att köpa de nya.

Nära listan: Ace of base. De gamla discofavoriterna borde vara med på listan eftersom jag har typ jättemånga skivor av dem. Men för nåt år sen gjorde de comeback med två nya sångtjejer och sen dess så har jag inte köpt något av det de gjort så dörför hamnar de bara nästan på dagens lista..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar