Summa sidvisningar

2012-10-02

Hamréns nya trupp

Jag kan inte hoppa över att kommentera dagens trupp som togs ut för matcherna mot Färöarna och Tyskland. Hade presskonferensen på i bakgrunden när jag planerade lite och med Hamrén är ju det betydligt mer underhållande än på Lagerbäcks tid..Som vanligt så överaskade han lite med sin laguttagning och jag tänkte kommentera några av sakerna som jag gillade med truppen.
1. Gamlingarna. Många åldersfixerade tycker att vi ska slänga ut Chippen och Anders Svensson ur truppen. Jag tycker precis tvärt om. De tillhörde våra bättre spelare i EM och de behövs även nu. Innermittfältet har inte fungerat särskilt bra med Elm och Wernblom och ingen av dem känns som de behövs mot Färöarna. Där är det perfekt med Svensson med sitt säkra passningsspel och nån som kan slå lite instick bakom Färöarnas jättebackar. Chippen blir perfekt i båda dessa matcher med sin snabbhet. Jättebra att dom kom med i laget.
2.  Mathias Ranégie. Skitkul att han kom med! Han har dominerat i allsvenskan de senaste åren och har lyckats ta en plats i Udinese. Blir en perfekt buffel längst fram speciellt med Färöarna. Förutom att han är en bra bollspelare så har han haft ett tufft liv så det gör det extra kul att han har tagit sig ända fram.
3. Alexander Kacaniklic. Min kompis Nisse hävdar alltid envist att de spelare som spelar i bra ligor alltid ska gå före spelare i mindra ligor. Det var inte länge sen som han ville ha med Kennedy och Goitom i landslaget. jag håller inte alls med där med denna Alexander är det verkligen kul att se i truppen. Han har tagit en plats i Fulham i den tuffa premier league, då ska man självklart vara med i truppen och kanske även startelvan. Konkurensen är inte direkt mördande på kanten..
4. Ingen Majstorovic. Lite taskigt kanske att ta med en ickeuttagen på listan men jag var orolig att Hamrén skulle plocka med den nyblivne AIK-spelaren. han har det som Hamrén ofta tjatar om, shining och var med i EM-truppen fast han inte kunde spela, en riktig favorit alltså. Men i de matcher som Majstorovic spelat i år har han gjorde en del hårresande misstag och samtidigt verkat sakna självinsikt om misstagen. Nej låt han spela nån säsong i Solna innan han pensioneras och får hänga med Mellberg.
5. Källström tillbaka. Ja det var väl ingen överraskning att han skulle vara tíllbaka efter skada men ändå så känns detta mycket bra. han behövs med sin speluppfattning och tuffhet.

Tack för ikväll, gonatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar