Summa sidvisningar

2012-10-18

Tysk musik

Jag lovade ju en tysk vecka och det kan jag inte riktigt säga att jag följt fullt ut men idag så blir det iaf en lista på det temat!
Tyskland kanske inte är känt för sin kvalitativa musik. Det är mycket umpa umpa och eurodisco.  Sen är det väl också lite läskigt att en av de artister som sålt mest skivor i landet i modern tid är David Hasselhoff. Tänkte trots allt att försöka hitta några guldkorn i den tyska musikjungeln.

1. Scorpions. De gamla hårdrockarna är ju så typiskt tyska . Var ganska stora under 80-talet, sen i början på 90-talet så slog de igenom stort runt om i världen med Wind of change. Är fortfarande aktiva fast hitsen har uteblivit..
2. Alphaville. Ett av 80-talets största band. Superhitar som Forever young och Big in Japan. Såg dom på Norrlands nån gång på 90-talet och det var coolt att se dem köra alla gamla klassikerna.
3. Modern Talking. Ytterligare ett av 80-talets stora grupper. hade mängder av hits som spelades mycket på klassdiscona på mellanstadiet.
4. Accept. Inget favvoband precis men ett av de större hårdrocksbanden från 80-talet. Släppte framgångsrika skivor som Balls to the wall och Metal heart..
5. De klassska mästarna. Jag har ingen vidare koll på klassisk musik men om man kollar på listan över de kompositörerna som kommer från Tyskland så blir man ju impad och då måste det med på listan... Beethoven , Bach, Brahms, Schubert och Wagner är bara några av namnen..

Ska försöka kompletera med nån mer lista imorgon om jag hinner!!

2 kommentarer:

  1. Jag bara undrar om Rammstein? Det bandet var ett av mina tyskelevers favoritband. Det spelades en lektion och tyckte det var hemskt.
    / M.

    SvaraRadera
  2. Ja dom kom inte med på listan. Inget jag lyssnar på men många av mina bekanta vet jag gillar dem..

    SvaraRadera