Summa sidvisningar

2012-10-12

Nobelpriset i litteratur

Alltså på riktigt, hur tänker svenska akademin när de utser nobelpristagaren. Tar de fram tio kandidater som så få som möjligt har hört talats om och sen drar dom lott om vem som ska få priset. Ok jag fattar att de inte kan ge priset till Camilla Läckberg eller John Grisham eller nån annan av de bästsäljande författarna i Sverige och världen men det kunde ju vara kul att nån gång ha koll på vem det är som fått ett av de allra största litteraturpriserna som finns..Ja jag kan väl erkänna att jag inte är nån litteratursnobb men jag har ganska så bra koll på vad som händer runt om i världen och ändå så har jag alltid noll koll när Peter Englund ropar upp namnet på vinnaren. Satt för skojs skull och kollade upp listan på de som fått priset och hittade iaf några namn jag kände igen..

Ernest Hemingway Fick priset 1954. Såklart mest känd för den gamla och havet. Den boken skrev han på Kuba och där finns en hel del minnen kvar från hans liv.
John Steinbeck Fick priset 1962. En av de största amerikanerna som skrivit bland annat Öster om eden och Möss och människor
William Golding Fick priset 1983. Vet inte varför han fick priset detta år men 1954 skrev han iaf den otroligt spännande och intressanta Flugornas herre.
Läs nu
Winston Churchill Fick priset 1953. Har ingen aning om hur han är som författare men han var ju premiärminister i Storbritannien under andra världskriget så med den meriten så handlar han på denna lista..
Selma Lagerlöf Fick priset 1909. Eftersom det är ett svenskt pris så måste jag väl ta med en svenska på listan. Selma har skrivt många klassiker som Jerusalem, Kejsaren av Portugalien och Gösta Berlings saga. Har faktiskt läst en del av dem själv och de är faktiskt bra böcker!

ja som sagt är det inte många man känner till.. Det var allt för idag, gonatt!

1 kommentar:

  1. Jag håller med! Förra året fick vi svenskar ändå jubla.

    Fina exempel på tidigare författare.

    SvaraRadera