Summa sidvisningar

2012-10-03

lärarnas löner

Hade inte tänkt att kommentera det nya läraravtalet, dels för att jag blir förbannad så fort jag tänker på det men även för att det inte är så mycket att göra åt nu när det är lagt. Det är bara att vänta och se hur mycket det blir i praktiken och efter det ta ett beslut om det är värt att fortsätta sin lärarkarriär eller om det är dags att byta bana. Det går ju inte att fortsätta som det är nu iaf. Det blir sjukt mycket mer att göra för varje år men lönen ökar knappt nånting alls.

Här kommer fem anledningar till att lärarna ska ha betydligt högre lön..
1. Vi jobbar sjukt mycket. När jag började jobba för en massa år sen så var det oftast ganska lugnt, inte så mycket hemmajobb förutom lite rättning men nu är det inte lika lugnt om man säger så. Sitter oftast två timmar varje kväll med olika jobb och då har jag ändå varit på jobbet fler timmar än jag har på mitt schema. Ändå är det många på min skola som jobbar mycket mer än vad jag jobbar..
2. Lång utbildning. Jag och Pernilla har väl sammanlagt typ 10 års studier och det måste väl löna sig att man gått en lång utbildning.
3. Viktigt jobb. Ok många jobb är ju såklart viktiga men vi utbildar de som senare i livet ska styra Sverige och ta alla stora beslut. Då måste väl vi om några var värda mer än kaffepengar.
4. Risktillägg.Jja om länen fortsätter att vara låg så måste vi få nåt slags tillägg för de tillfällen som man verbalt och fysiskt misshandlas av barn och/eller föräldrar. Och för er som inte är insatta, det inte sällan det händer, det är rätt ofta..
5. Vi är otroligt duktiga. Man läser ibland på olika forum att de svenska lärarna är så dåliga och inte kan lära ut så därför ska det inte ha nån hög lön. För det första så faller det resonemanget ganska platt då det finns ett gäng jävligt usla politiker som ändå tjänar mer än dubbelt så mycket som vi gör. För det andra så är de allra flesta lärarna som jag jobbat med otroligt duktiga. Visst jag har stött på en del mindre framstående men det är ett fåtal. Annars tycker jag att vi har en riktigt bra lärarkår!

Det var allt för idag. Återkommer senare i veckan!

1 kommentar:

  1. Jag stöder er så att jag spricker. Uselt avtal tycker jag också.
    En " gammal kollega"

    SvaraRadera