Summa sidvisningar

2012-08-03

Nu får det vara nog!

Ja det får det! Nu är det dags att börja skriva och lista igen, uppehållet har varit alldeles för långt och faktiskt ganska så omotiverat. Det började när vi var i Leksand. Vi hade med oss det mobila bredbandet men det var sjukt långsamt så jag orkade inte blogga då. Sen när vi kom hem så hade vi ett par veckor då vi målade från tidig morgon till sen kväll så då orkade jag inte..Men nu är det hög tid. det som stör mig mest är att jag har haft så himla många bra uppslag att skriva om som det nu inte kommer att bli nåt av.. Leksand, tråkig målning, Springsteen, Kent, regn etc etc. Men nu blir det inget av med det för den närmaste tiden så tänker jag blogg om OS och idag så tänkte jag ranka min bästa minnen från de sommar-OS som jag kommer ihåg..Har några få vaga minnen från Moskva-80 men på denna lista är det minnen från 84 och framåt som kommer med! Tänkte hålla mig på den internationella fronten idag och sen senare göra nedslag i den svenska historien..

1. Dream team 1992. För mig är detta störst. runt detta år så var vi ofta i USA så jag hade bra koll på dessa herrar och se dessa grabbar(och gubbar) spela tillsammans var en stor fröjd. Jordan, Ewing, Bird, Magic, Robinson och de andra bjöd på stor show. Förutom all show och utklassningen så var det en extra krydda att höra experten Sten Feldrich. I VARJE match tog han upp sin "vänskap" med Magic Johnson och berättade att de minsann hade spelat för samma college i USA..
2. Michael Johnson 1996. Fortfarande när jag ser 200 metersfinalen på nån krönika så blir jag helt förundrad. Han springer ju helt galet fort och man trodde ju att hans 19.32 skulle stå sig för evigt men så blev det ju inte.. Fredericks som kom tvåa gjorde den tredje bästa tiden någonsin och han var helt totalt utklassad.
3. The lightning Bolt 2008. För 12 år senare så kom den osannolika Usain Bolt och omkullkastade alla begrepp. Han lekte hem 100 och 200 meter på världsrekordtider och tog sprintlöpningen in i en ny tidsera och han var ju, förutom överlägsen, så otroligt cool. Känns inte lika oslagbar längre, Ska bli sjukt spännande att följa kampen mot framförallt Blake nu på söndag.
4. Carl Lewis 1984. Mycket friidrott blir det.. En av mina favoriter som ung. Klarade av det otroliga att ta fyra guld i samma OS. 100, 200, längd och kort stafett. Numera så är det ingen herre som kombinerar längd och sprint så det lär dröja innan detta upprepas. Var helt överlägsen i detta OS och blev där en legend.
5. Michael Phelps. Det går ju inte att ha en sån här lista utan den störste av dem alla. Phelps tog åtta guld i Bejing och visade upp en otrolig mångsidighet och styrka, det är inte många andra atleter som tävlar så tätt som simmarna gör. Han bjöd på en otrolig oförglömlig uppvisning under den första OS veckan för fyra år sen!

Nästa lista kommer att handla om de största svenska minnena!

1 kommentar:

  1. Trevligt att du kommit i gång igen; Mats. Jag ska läsa allt!

    SvaraRadera