Summa sidvisningar

2012-08-29

rockbjörnen

Idag så delas aftonbladets rockbjörn ut. Det har väl alltid varit ett av sveriges största musikpris, speciellt eftersom det är "folket" som får rösta. Om man kollar på tidigare storvinnare så syns det ganska så klart jämfört, t.ex. med grammyn som är branchens pris då en jury bestämmer. Det är betydligt fler mainstream-artister som fått en björn och vi några tillfällen så kan man t.o.m. undra om det inte skett nån slags röstningskampanj som när Ola fick pris för årets bästa låt 2008 med låten "Feel good".. 2010 bytte Aftonbladet helt inriktning på priset. Istället för att utse årets skiva och sånt så satsade de på årets bästa liveartister, en klart smart väg att gå med tanke på att skivformatet är på väg att dö ut helt..
Egentligen har jag ingen koll då jag knappt går på några konserter längre men dessa tycker jag borde vinna i år!
1. Årets manliga liveartist: Lars Winnerbäck. Har sett han många gånger förr och hans konserter är alltid stabila. I år har han tydligt blivit betydligt rockigare så han kan allt få vinna.
2. Årets kvinnliga liveartist: Veronica Maggio. En av favoriterna på "damsidan". Sen är hon ju fårn Uppsala också så hon får gärna vinna!
3. Årets livegrupp. Kent. Solklart såklart :). Dom har jag ju faktiskt sett i år och det var det bästa jag sett med dem på typ 10 år så självklart är de sveriges bästa liveband!
4. Årets konsert: Bruce Springsteen i Göteborg. Det var tydligen jävligt bra av recensionerna att döma och vad jag hört från dem som var där. Ser är det ju sjukt imponerande att gubben drar så otroligt mycket folk så det är klart han ska ha priset!
5. Årets hårdrock/metall: Jag vet faktiskt inte om Europe har gjort så mycket spelningar i år men de kan allt få priset. Bjuder alltid på en bra show live och senaste skivan "Bag of bones" är bland det bästa de gjort!

Imorgon kommer en blogg om finnkamper (om jag hinner)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar