Summa sidvisningar

2012-09-22

Datum att minnas

Igår så satt jag och lyssnade på Filip&Fredeiks specialpodcast om Palme. Själva podcasten var väl igen av deras bättre men det fanns en hel del bra grejer. En grej som jag fastnade för var när de diskuterade att Palmemordet är en sån grej när man alltid kommer att komma ihåg var och när man var när beskedet kom. Håller absolut med om att det är en sån händelse som man aldrig kommer att glömma när och var man var och det tänkte jag lista idag..
1. 9-11. Självklart ett sånt minne som är svårt att glömma. När jag knäppte på tv:n den eftermiddagen så hade redan ett av tornen träffats, sen blev det en lång eftermiddag och kväll då varenda nyhetskanal kollades.
2. Tsunamin julhelgen 2004. Kom ihåg att jag satte på nyheterna på morgonen och de första bilderna såg inte så farliga ut, lite vatten som kom upp på land och de första uppgifterna talade om två dödade svenskar. Sen steg sifforna snabbt och framåt nyåret så gick det upp för alla vilken otrolig katastrof detta var.
3. Sverige-Rumänien 1994. Lite roligare minne här. Ravellis stora dag när Sverige för några dag helt spårade ur i nationell eufori. Jag skulle rycka in i lumpen dagen efter och såg matchen i huset i Bergsbrunna. Kommer ännu ihåg var jag var när Ravelli räddade den sista straffen och den overliga känslan av att jag skulle upp om bara några timmar och inställa mig på I1 i Kungsängen..
4. Mordet på Anna Lindh. Återigen en sänhär grej som inte går att komma ifrån. Jag hade haft min dåvarande klass i bara knappt en månad och utan att känna dem alltför bra så skulle jag försöka diskutera och förklara för 34 stycken 10-åringar varför en man utan anledning mördar en svensk stor politker, inte helt lätt.
5. Kent på stadion. Måste avsluta med nåt posititvt och trivialt och då får det bli detta, den 6(6 2003. Själva konserten var sådär men själva känslan att komma in på mäktiga Stockholm stadion och se alla klätt i vitt var helt otroligt magiskt, det kommer jag aldrig att glömma!

Återkommer imorgon, gonatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar