Summa sidvisningar

2012-09-15

Katastroffilmer

Igår så blev kollade jag på filmen 2012. Som en liten överaskning så satt faktiskt Pernilla med hela filmen och hon tyckte den var bra. Jag var väl lite mer skeptisk, den hade väl en del coola scener och själva tanken med jordens undergång är ju cool. Men mycket i filmen kändes så totalt overkligt och den del scener tyckte jag var rätt taffligt gjorda. Annars är jag ett stort fan av katastroffilmer och sitter gärna och slötittar om nån sån kommer en helgkväll (och det gör det ju ganska så ofta). Här kommer en lista över några såna filmer.
1. Independence day (1996) Will Smiths första riktigt stora filmroll. Första hlavtimmen är bäst när de stora rymdfarkosterna kommer in över städerna. Det är riktigt bra gjort. Resten tycker jag är en bra actionfilm som absolut fortfarande håller.
2. The day after tomorrow (2004) Ett kraftigt väderomslag slår till mot hela världen, den nya istiden är på väg. Totalt överkligt såklart men ändå en underhållande film som är spännnade att se trorts att man vet vad som ska hända. Välgjort med mycket scener som utspelar sig i New York.
3. Dantes peak (1997) en klassisk TV3 film som handlar om vulkanutbrott som ödelägger en hel stad. Som vanligt är det en vetenskapsman som varnar om detta men som ingen väljer att tro på. Verklighetestrogna scener och bra skådespelare.
4. Outbreak (1995) Ett dödligt virus från Afrika håller på att lamslå USA (var annars). En lite ovanlig hjälte (Dustin Hoffman) tar hjälp av Rene Russo för att fixa till det hela. Det var länge sen jag såg den men jag minns den som spännande och som att man trodde att det skulle kunna hända. I ett avsnitt av tv-serien vänner pratar de om att outbreak II spelas i New York. Synd att det inte var på riktigt.
5. Titanic (1997) En helt annan typ av katastrof men såklart måste den vara med på listan. Sjukt bra film som har allt. t.o.m. några snubbar som pratar låtsassvenska...

Långt ifrån lista: Armageddon. Katastroffilm ja, på mer än ett sätt. En riktigt skitfilm..

Tack för idag, ny lista imorgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar