Summa sidvisningar

2013-09-19

mobbing

Aftonbladet kör en stor grej nu som handlar om mobbing. Skitbra tycker jag, det är ju ett otroligt viktigt ämne. De kör ett gäng artiklar om barn som blivit mobbade och det är skrämmande och ledsam läsning. Det som också är väldigt skrämmande är de kommentarer som folk skriver då nästan alla uteslutande skyller på skolan och lärarna. att inte vi gör någonting och att vi blundar för mobbing. Jag har jobbat på typ fem skolor i sammanlagt 15 år och inget kunde vara mer fel. Vi jobbar hela tiden med att förebygga mobbing och alla skolor jag jobbat på har haft nån slags vuxengrupp som hjälper till med svåra fall. Så.. skolor och lärare jobbar otroligt mycket med detta och ger oss aldrig MEN barn är smarta och gör såklart saker när vi vuxna inte tittar på. Här kommer några saker som är viktiga att tänka på för att undvika mobbing.
1. Vuxna måste vara bra föredömen. Det förekommer mycket mobbing i vuxenvärlden. Vi vuxna måste visa barnen att det inte är ok.
2. Håll koll på datorer, mobiler etc. Nätmobbilg är ett ord so används ofta men det är också någonting som är otroligt vanligt. Föräldrar måste hålla koll på vad barnen gör på nätet.
3. Tillåt ingenting. Ord, miner, kommentarer gör minst lika illa som slag eller sparkar. Det måste vara noll tolerans på allt.
4. Prata med barnen. Tror att många föräldrar inte hinner med sina barn och missar att prata om vad som händer i deras liv, med kompisar och sånt. Tror man skulle kunna stoppa mycket där.

Nej det blev bara fyra punkter idag, måste kolla på hockeykväll!

1 kommentar:

  1. Jättebra, jättebra Mats! Den hittills viktigaste listan, tycker jag. Jag tycker att du försvarar skolan och lärarna på ett riktigt sätt. För jag var också med och jobbade mycket mot mobbning.
    Sedan denna utmärkta lista om vad man som vuxen ska vara vaksam inför. Jag tänker bara på detta som miner, suckar mm. Det är verkligen också mobbing.

    SvaraRadera