Summa sidvisningar

2013-09-16

OS, nej tack

Det naturliga idag skulle ju vara att skriva om höstens ankomst men jag har en strimma förhoppning om att det ska bli varmt och sol senare i veckan så jag väntar med det nån dag och Leksands hockeykrigare får också vänta nån dag innan jag dissar dem och istället så blir det ett inlägg om OS. Nu är det tydligen på gång med en ny svensk ansökan, Stockholm/Åre vill tydligen söka vinter OS 2022 och jag säger, Nej Nej och åter Nej. Jag tycker Sverige är ett utmärkt land för mindre arrangemang som skid-VM eller nu senast, EM i fotboll för damer men de stora arrangemangen låter jag med nöje andra ta. Vi har gjort många patetiska ansökningar tidigare både till vinter och sommarvarianten och den värsta var väl när Stockholm sökte sommar-OS och de satsade på att marknadsföra staden som det rena alternativet. Som om IOK-delegaterna skulle imponeras av att det inte var så mycket avgaser i innerstan. Nej det gick åt skogen precis som de andra tillfällena.. Här är fem bra anledningar till att inte söka OS.
1. För dyrt. Sotji-OS har tripplat sin redan höga budget och det lär inte bli billigare för oss, nej satsa pengar på annat.
2. För mycket byggande. Stockholm skulle vara en byggarbetsplats i många år och det skulle vara avstängt på olika ställen i stan om det skulle bli OS och lilla Åre skulle bli totalt dunderexploaterat.
3. Förlora mot Norge. Oslo är en av städerna som också verkar söka och jag tycker illa om att förlora mot Norge och det skulle vi garanterat att göra här så snälla avbryt sökandet.
4. För mycket tjafs. Om det blir en ansökan som kommer politikerna tjafsa och bråka om detta i flera års tid. Hur mycket det får kosta och vems fel det är att det blir för dyrt osv osv. Nej det finns viktigare saker för politikerna att lägga sin tid på.
5. För pinsamt. Tror tyvärr inte lilla Sverige skulle klara av ett evenemang av denna storleken  utan jag tror att t.ex. invigningen skulle kunna bli riktigt pinsam (typ Friends-invigningen). Tror inte hellre vi skulle klara anstormningen av allt folk som skulle komma.

Nu var jag negativ och gnällig men detta är min absoluta åsikt! Tack och gokväll!

1 kommentar: