Summa sidvisningar

2013-09-29

Skolan

Ibland så dyker det upp saker som gör att jag måste skriva av mig lite om skolan. Idag var en sån dag när jag läste om sossarnas skuggbudget där de vill satsa 4.7 miljarder på skolan. Det säger mig egentligen inte så mycket. Det som störde mig lite var att de vill satsa nästan hälften, två miljarder på mindre grupper. Alltså, mindre grupper är bra, men det finns mycket forskning som visar på att det faktiskt inte ger så mycket resultat att ha små grupper. Detta borde man lägga pengarna på istället..

1. Fler speciallärare som kan ge akut och långsiktigt stöd till de elever som har problem på olika sätt. I detta kan ingå någon slags läxhjälp av spec.lärare eller annan pedagogisk personal.
2. Bättre praktik för lärarstudenter. Många på lärarhögskolan som kommer ut för att praktisera är inga stjärnor och de behöver mycket hjälp och stöd och det finns det inte tid eller pengar för.
3. Mindre kringjobb. De veckorna jag kan enbart fokusera på undervisning och planering av undervisning så går det skitbra och jag känner mig nöjd. Tyvärr är det för mycket annat som måste göras som gör att jag inte hinner med trots ca 50 arbetstimmar i veckan.
4. Högre löner. Det är väldigt enkelt.. För att locka bra folk till skolorna så måste lönerna höjas. Med de lönerna som är nu så är det många som skulle vara bra lärare som väljer andra yrken. Sämre lärare = Sämre skola. Bättre lärare= Bättre skola, en mycket enkel ekvation och folk kan ju välja själva vilken skola de vill ha för sina barn eller barnbarn eller vad det nu kan vara.
5. Satsning på IT. Fler datorer, bättre system så det går snabbare, fler tekniska lösningar för att vi lärare ska hänga med i den tekniska utvecklingen.

Tack för denna vecka, mer listor i nästa!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar