Summa sidvisningar

2011-06-27

Filmen är bättre än boken..

Igår visades High Fidelity på TV. Den filmen passar mig utmärkt då den är uppbyggd mycket på huvudpersonen Robs olika listor. Denna film, tycker jag faktiskt är ett exempel på när filmen är bättre än boken. Tycker att boken är lite sådär men filmen är superrolig. Ofta säger man ju att "boken är bättre än filmen" men dagens lista kommer att handla om fem exempel när det är precis tvärt om..

1. Sagan om ringen. Klaraste exemplet. Böckerna är visserligen bra men långa perioder är de ganska så sega och krångliga. Filmerna däremot är fulla med spänning, action och även en del humor.
2. The firm. Grishams spännande bok blir än bättre i filmform med en suverän Tom Cruise i huvudrollen.
3. Om en pojke. Nick Hornbys bok är bra men filmen med Hugh Grant och den härliga Nicholas Hoult är strået vassare.
4. Stand by me. Stephen Kings novell vars namn jag nu glömt tycker jag var sådär när jag läste den men filmen är ju riktigt. Om jag kommer ihåg rätt så läste jag boken efter jag sett filmen och så ska man nog inte göra. Även Kings film "Misery" kunde hamnat på listan men det var bara nära.
5. Harry Potter. Jo jag gillar verkligen böckerna med de sista var låååånga och då tycker jag filmerna sammanfattar det viktigaste och får med allt det actionfyllda.

Nu i veckan så åker vi till Leksand så då kanske det blir lite mindre bloggande men det kan dyka upp nåt inlägg kanske. Annars blir det ett kärt? återseende om några veckor igen. Till dess får ni gärna önska lite listor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar