Summa sidvisningar

2011-06-19

Friidrott idag igen

Ja precis som lovat så handlar söndagens lista om friidrott och idag så tänker jag ranka mina svenska favoriter på damsidan. Det blir en klar övervikt mot senare års atleter. De svenska damerna har ju historiskt sätt hållt ganska så låg standard men de som platsar på min lista har alla lyckats i de stora sammanhangen.

1. Kajsa Bergqvist. En klar etta på min lista. Hade stora framångar under många säsonger och 2006 så väntade man bara på att hon skulle slå världsrekordet. Tyvärr kom det aldrig men VM och EM-guld både ute och inne finns på meritlistan!
2. Susanna Kallur. Ja jag vet att hon har varit skadad mer eller mindre i tre år och hon har inte fått till det i mästerskap förutom i EM-06 där hon vann men hon är en härlig personlighet och hon har faktiskt världsrekordet på 60 meter häck inomhus.
3. Ann-Louise Skoglund. Ett kanske lite överraskande namn men hon var en stor favorit på 80-talet då hon dominerade totalt nationellt på alla sprintsträckor med eller utan häckar. EM-guld på långa häcken 1982 och hennes tider skulle fortfarande hålla i internationella tävlingar.
4. Carolina Kluft. Tyvärr har längdsatsningen som började efter sjukampsguldet 2007 gått ganska illa därför så har hon tappat i status hos många och även hos mig. Men ingen kan ta ifrån henne guldraden från 2002-2007 då hon var obesegrad och att hon i sju grenar + sjukamp är top 5 i Sverige genom tiderna. Otroligt imponerande helt enkelt!
5. Erica Johansson. Hon hade en härlig vinnarinställning även om det blev lite väl mycket snack ibland. Har fortfarande det svenska rekordet i längd på 6.99, ett resultat som fortfarande räcker till medalj i stora sammanhang.

Hade tänkt att få in en golflista nu under helgen med tanke på US Open och de svenska framgångarna där men det får bli nån annan gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar