Summa sidvisningar

2011-06-09

Svenska komedier

Det blev en sen kväll med många måsten idag så klockan var nästan halv 11 när det blev en liten TV-stund. Fastnade en kort stund framför Jönsonligan dyker upp igen. Ingen av de bättre filmerna i den serien tycker jag.. Om jag ska vara helt ärlig så är jag väl inte överdrivet förtjust i svenska film över huvudtaget men just komedier finns det ändå ett gäng som är värt att kolla på. Idag listas alltgså fem favoritkomedier!

1. Jalla Jalla (2000). Bröderna Fares stora genombrott. Torkel Petterssonär som vanligt jättekul och Tuva Novotny är cool som alltid.
2. Sälskapsresan (1980). Denna filmserie måste ju representeras på listan och då får det bli del 1 som jag tycler är den som håller bäst och fortfarande är ganska så rolig.
3. Leif (1987). Den roligaste av filmerna med Galenskapargänget som var så otroligt populära under slutet på 80-talet och början av 90-talet. Kommer ihåg att jag skrattade sjukt mycket när jag såg denna film på bio.
4. Adam&Eva(1997). En riktig klassiker. Josefin Nilsson är bra men allra bäst är nog Tintin Anderzon. Även detta är en film som fortfarande håller måttet och som man skrattar gott åt.
5. Torsk på Tallin (1999). Var lite osäker på om jag skulle ta med denna film på en komedilista men den listas under den kategorin på Wikipedia så då får den hänga med. Killinggängets lysande(och ledsamma) film om ett gäng loosers på bussresa till Tallin (Padilski) där dom ska hitta sin livspartner.

Jag har ett gäng ytterligare filmlistor på gång. Imorgon blir det dock nåt helt annat. det är nämligen dags för skolavslutning och då måste det göras något i samband med det..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar