Summa sidvisningar

2011-06-07

Heja Brage!

När jag är ledig så går ja på Vallen å hejar på Brage sjöng Bengt Pegefeldt nån gång i början på 80-talet och fick en jättehit, låten hette "Köppäbävisan". Jag tror inte att det var därför jag började heja på IK Brage utan jag tror med att det var för att vi var mycket i Dalarna och då fanns det inget annat lag att bry sig om.. Jag ska erkänna att jag under peridoder följt med ganska så dåligt hur det har gått, speciellt under 2006 och 2007 när de harvade i division 2 och mötte lag som Avesta, Värtan, Kubikenborg och Brynäs(!). Men nu är det kul att vara supporter igen. I helgen när jag slog på text-tv sidan 345 så såg jag till min glädje att Brage låg i topp i Superettan, visserligen med en match mer spelad en konkurrenterna, men ändå..
Idag tänkte jag lista mina favoriter från klubbens historia och det blir framförallt från "storhetstiden" på 80-talet då laget oftast var med strax under toppskiktet i allsvenskan och faktiskt var ute på en del äventyr i Europa.
1. Göran Arnberg. en klassisk back som faktiskt gjorde några landskamper. En jätte i backlinjen som vann det mesta i luften.
2. Simon Hunt. Klassisk brittisk spelare. Återkom senare som tränare i laget.
3. Thomas Nilsson. en klassisk skyttekung från när jag började att följa laget. Efter en sejour i andra klubbar kom han tillbaka och avslutade karriären i laget.
4.  Johan Hällman. Också en forward från det glada 80-talet. Öste in  mål under några säsonger.
5. Jimmy Rajala. Det blev mycket forwards på denna lista.. Spelade i laget på slutet av 90-talet och i början på 2000-talet.

Det kanske inte var så mycket kända namn på denna lista men bara för skojs skull så tänkte jag namnge några "kändisar" som faktiskt ´har spelat i Brages grönvits ställ.. Lasse Nilsson (numera Elfsborg), Martin Ericsson (Elfsborg), Kebba Cessay (Djurgården). Av numera pensionerade spelare finns namn som Bengt Andersson (ÖIS, Göteborg), Patrik Englund (AIK), Peter Vought (HBK, Häcken) och Fredrik Söderström (Porto, Braga).

Imorgon kommer ett inlägg om ett annat favoritlag från Dalarna!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar